
Hij heeft een winnaarsmentaliteit, is 24/7 met TUI bezig en noemt het belangrijk om goede mensen om zich heen te verzamelen. Dat zegt Arjan Kers, general manager van TUI Nederland, in een gesprek met TravMagazine.
Aan het strand van Kijkduin vertelt hij een persoonlijk verhaal, uiteraard met de nodige zakelijke diepgang. Wie is de man achter TUI Nederland en wat is zijn kijk op de reisbranche? ‘Ik sta altijd aan, 24/7. Dan denk ik weleens: moet ik niet meer genieten?’
De carrière van Arjan Kers begint in 1990 op Tenerife, als sportanimator bij een hotel. ‘Ik wilde sportleraar worden, maar kreeg een zware blessure. Toen moest ik een andere richting kiezen en heb ik een korte toeristische opleiding gevolgd.’ Vanuit sportanimatie groeide hij verder binnen de hotellerie, naar de afdeling reserveringen en daarna sales, en reisde hij heel de wereld over. Na 25 jaar in het buitenland werd hem gevraagd om terug te komen naar Nederland, om Kras aan te sturen. ‘Na 10 maanden kwam meteen de volgende stap, of ik TUI Nederland erbij kon nemen. Toen is het in sneltreinvaart gegaan.’ Kers is nu bijna 5 jaar general manager van TUI Nederland.
Hoe is dat nou, de baas zijn van de grootste reisorganisatie in Nederland?
‘Het is de droom van velen om zo’n mooi bedrijf aan te mogen sturen. Ik vind het heerlijk, maar het is tegelijkertijd ook intens. Voor mij is het dag en nacht werk. Ik sta altijd aan, 24/7 ben ik bezig met het bedrijf.’
Is dat lastig?
‘Ik heb een echte winnaarsmentaliteit. Ik ben een persoon die altijd hard heeft gewerkt, heel vaak is gevallen maar ook weer altijd is opgestaan. Dat zit in mij. Wat dat betreft ben ik een pitbull, ik laat niet los. Het maximale eruit halen, dat is mijn doel. En willen mensen het me moeilijk maken, dan ga ik nog harder werken. Dit jaar gaat het misschien wat minder in de reisbranche, maar dat geeft me de adrenaline om er het beste uit te halen voor dit jaar. Ik vind het mooi om te zien dat je het succes van het bedrijf deelt met de mensen om je heen. Bij TUI functioneren veel dingen goed en samen bouw je verder op dat fundament.’
Het succes van TUI is een team effort?
‘Absoluut. We hebben best een aantal zware momenten gehad in de afgelopen jaren. Een aantal grote crisismomenten. Als ik terugkijk op hoe we dat gezamenlijk met het hele bedrijf hebben aangepakt, dan ben ik trots. Ik vind het overigens jammer dat vaak wordt onderschat wat we allemaal doen. Neem het verhaal van TravelBird. Wij hebben destijds bijgesprongen, en begrijp me niet verkeerd: dat doe je meteen. Maar het heeft wel impact gehad. Op zo’n moment pas je de hele organisatie erop aan, om ervoor te zorgen dat de klant een leuke vakantie kan hebben. Maar dat is absoluut geen walk in the park geweest. Het gaat vaak ten koste van andere belangrijke zaken binnen de organisatie, en dat lijken mensen vaak te vergeten. Toch vind ik het belangrijk dat wij als marktleider laten zien dat we moeilijke situaties kunnen oplossen.’
Ben je weleens bang om verkeerde keuzes te maken?
‘Ik heb best veel verkeerde keuzes gemaakt in mijn leven, maar daar ben ik alleen maar sterker van geworden. Van fouten leer je, en dat probeer ik anderen ook mee te geven. Ik heb liever dat je foute keuzes maakt dan dat je helemaal geen keuzes maakt. We geven het vertrouwen om zelf te durven, en dat is belangrijk. En natuurlijk, als je op een bepaald punt onder grote druk wordt gezet, is het niet altijd makkelijk. Ook dan moet je in staat zijn om je rug recht te houden en goed over zaken na te denken. Key is om de juiste mensen om je heen te verzamelen en samen te beslissen over welke kant je opgaat. Als je dat snel kunt doen, komt het altijd wel goed.’
Hoe ga je om met kritiek?
‘Ik zeg altijd: alleen maar positieve feedback, daar heb je niets aan. Kritiek heeft mij juist geholpen om een sterkere manager te worden. Ik zoek die kritische momenten dan ook vaak op. Een voorbeeld is dat ik vaak ’s avonds voor het slapen gaan de slechte gewoonte heb om nog even Twitter en andere social media te checken. Dan zie je ook de minder leuke berichten over ons bedrijf, maar ik leer van de fouten die we maken en hoe we dat kunnen aanpassen. We doen veel dingen goed, meer goed dan slecht, maar juist die kleine pijnpuntjes moeten we kunnen verbeteren. Hoe? Door ons kwetsbaar op te stellen. Naar buiten toe naar de klant, maar ook richting de medewerkers. Je kunt er niet altijd vanuit gaan dat we alles goed doen, dat is onmogelijk. De perfecte wereld bestaat niet.’
Het volledige interview met Arjan Kers is te lezen in TravMagazine van deze week.