
Amondo, de Duitse organisatie van zelfstandig reisadviseurs die vier jaar geleden naar Nederland kwam, stopt definitief in Nederland. In 2017 werd de Nederlandse tak samengevoegd met Amondo Duitsland en ging Amondo Nederland verder als servicedesk. Die verdwijnt nu. Voor de Nederlandse ZRA’s aangesloten bij Amondo zijn er geen grote veranderingen.
Dat bevestigt Carla Boneschansker, die samen met haar collega Bertine Taat de servicedesk in Den Haag draaiende hield. Zij zijn de werkzaamheden nu aan het afronden. ‘Een groot deel van de activiteiten is destijds al overgezet naar Duitsland. Dat we weggaan uit Nederland is dus meer een administratieve afhandeling’, zegt Boneschansker tegen TravMagazine.
Amando kwam in 2015 naar Nederland en ging in 2017 verder met alleen een servicedesk. ‘Daaruit is eigenlijk voortgevloeid dat het niet efficiënt genoeg is om in Nederland te blijven. Het is veel praktischer om alles onder één dak te houden. Om in Nederland te stoppen, is dus vooral een praktische overweging.’
Boneschansker vindt het jammer, maar begrijpt de keuze om in Nederland te stoppen wel. ‘In Duitsland is Amondo vele malen groter. Vier jaar geleden is Amondo Nederland opgestart, en de Nederlandse reismarkt is zo anders. Kijk alleen al naar de directe klantenincasso bij touroperators, dat is in Duitsland heel normaal en hier lukt dat maar niet.’
Voor de ZRA’s die zijn aangesloten bij Amando zijn er volgens Boneschansker geen grote aanpassingen, behalve dat ze voortaan het contact moeten leggen met Amondo in Duitsland. Boneschansker kijkt verder naar een andere baan in de reisbranche.
Foto: Amondo Nederland, met Carla Boneschansker en Bertine Taat in het midden (archieffoto TravMagazine).
.