
De VakantieDiscounter, sinds 2017 onderdeel van Otravo, is verkocht aan 3i Group plc (3i). Dat heeft Hans van Hoffen (CEO VakantieDiscounter) laten weten aan TravMagazine. Van Hoffen blijft aan als CEO van VakantieDiscounter: ‘We stappen uit Otravo, gaan zelfstandig verder en willen internationaal verder uitbreiden onder de naam Solvaya.’ 3i heeft tevens investeringen in onder andere Action, BasicFit, Hans Anders en MEPAL. Over het verkoopbedrag worden geen uitspraken gedaan.
‘Ik ben verheugd om samen te werken met het team van 3i’, aldus Van Hoffen. ‘Klanten zullen profiteren van voortdurende investeringen in ons reisplatform. 3i’s ervaring in het consumentensegment en de reissector maakt hen een ideale partner om ons bedrijf op te schalen en de mogelijkheid om ons marktaandeel verder te vergroten. Ook reizigers zullen hiervan gaan profiteren.’
De VakantieDiscounter werd in 2000 opgericht door de in 2011 zeer plotseling op 47 jarige leeftijd overleden Arian van Hoof. Hij verkocht het bedrijf in 2007 aan de voormalige eigenaren achter Elmar Reizen. Van Hoof stond van 1993 tot 1996 aan de wieg van vakblad TravelPro en werkte zeer nauw samen met uitgever Tom van Apeldoorn.
In september 2013 kreeg Van Hoffen de leiding over Elmar/VakantieDiscounter. Van Hoffen liet daarover in een eerder interview met Travelpro weten: ‘We moesten de focus weer krijgen op hetgeen waar we het beste in zijn en dat zijn pakketreizen. Ik stopte de website van Elmar en met alle white labels, heb intern gereorganiseerd en de focus gelegd op de kwaliteit van het platform van de VakantieDiscounter. Wat je ziet, is wat je daadwerkelijk krijgt, werd het motto. Dat hebben we als eerste aangepakt, daarna zijn we hard aan de slag gegaan met het design van het platform. Dat was inmiddels verouderd. Van de grond af en aan hebben we het design opnieuw neergezet en deze twee elementen zijn de basis geweest voor verdere groei.’
De omzet van de VakantieDiscounter bleef door de jaren heen groeien. Van zo’n € 10,5 miljoen in 2009 naar €14 miljoen in 2013, €36 miljoen in 2014 en €78 miljoen in 2016. In 2017 verkocht de voormalige eigenaar de VakantieDiscounter aan Otravo. Ook in de jaren die volgden bleef de omzet groeien. Van € 120 in 2017, € 160 in 2018 en over de €200 miljoen in 2019.
Otravo (Online Travel Organisation) is in 2014 ontstaan uit de fusie van Vliegtickets.nl en World Ticket Center (WTC). In december 2015 werd Schipholtickets gekocht. Private equity investeerder Waterland nam in februari 2016 een meerderheidsbelang in Otravo. In 2017 werd zoals hiervoor beschreven de VakantieDiscounter overgenomen, dat zich verder ontwikkelde als succesvol A-merk. Otravo fuseerde in april 2018 met het Spaanse Travelgenio.
VakantieDiscounter is op dit moment actief in Nederland en België en heeft onlangs haar Duitse website solvaya.de live gezet. ‘De eerste Duitse collega’s zijn ook aan de slag gegaan en met de naam Solvaya willen we verder gaan uitbreiden in Europa’, zo laat Van Hoffen aan TravMagazine weten. Met zelf samengestelde vakanties en die van externe aanbieders biedt VakantieDiscounter meer dan 1,3 miljard pakketreizen naar meer dan 50 landen aan.
‘VakantieDiscounter biedt het breedste aanbod van betaalbare pakketreizen op de markt via een gericht, alleen online aanbod’, aldus Boris Kawohl (3i). ‘Het schaalbare technologieplatform stelt VakantieDiscounter in staat om zijn lange termijn track record van groei en het herstel van de pandemie voort te zetten. We hebben de mogelijkheid om samen te werken met een ambitieus managementteam van hoge kwaliteit en we geloven dat er een aanzienlijk potentieel is om het succes van VakantieDiscounter te versnellen.’