
‘Marketing is eigenlijk een kameleon die zich continu zou moeten kunnen aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Zorg ook dat je op het gebied van marketing zoveel mogelijk digitaliseert’, aldus Corné Hoogendoorn (Yelflow en ex-directeur marketing Corendon) tijdens het digitale Travel Congress dat vandaag plaatsvindt, waar hij tevens wees op het belang van een mentaal gezond team.
Mentaal gezond
‘De veranderingen die continu blijven komen tijdens de coronacrisis vragen heel veel van de mensen in je team. Kijk naar elkaar om, kijk naar je team, zorg dat je team gemotiveerd blijft om te volgen wat er allemaal gebeurt. Dat is een onderschat element in het werken met collega’s en het team. Zorg dat je team mentaal gezond blijft’, aldus Hoogendoorn, die dit bestempelde als het (misschien) wel meest onderschatte element in het werken met collega’s/een team.
Inspelen op situaties die je niet onder controle hebt
Hoogendoorn begon zijn break-out sessie met een terugblik op het begin van de coronacrisis, de persconferentie waardoor de gehele reiswereld tot stilstand kwam, met sprekende beelden. ‘Het was een triest, triest beeld en hopelijk maken we het nooit meer mee. Voor marketingteams betekent de coronacrisis wederom een gebeurtenis waarbij je als team geen controle hebt op de gebeurtenissen waar je op moet inspelen. Wat we in de reissector wel weten, is dat situaties continu wijzigen, want ook voor de coronacrisis waren er tal van momenten dat we ad hoc moesten inspelen op veranderende situaties.’
Automatiseren
‘Als marketingorganisatie moet je ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk automatiseert. Zeker wat betreft de digitale kanalen zoals Google, Facebook, e-mail, enzovoorts. Doe dat maximaal, dat geeft je het voordeel dat je precies van 100 naar 0 kan gaan in een fractie van een paar minuten door op de stopknop te drukken, door een campagne uit te zetten. Je moet in staat kunnen zijn om dat te doen. Als je er een dag mee bezig bent, word je misschien ingehaald door de realiteit. Atomiseren is absoluut noodzakelijk en mogelijk, de tools zijn voorhanden. Het biedt ook de kans dat als er een persconferentie is of wat dan ook, dat je direct een campagne aan kan zetten. Het is misschien niet altijd de meest verfijnde campagne, maar je bent wel zichtbaar.’
De speedboot en de tanker
‘Ik denk dat marketing een leidende rol moet spelen bij veranderende situaties, want als marketingspecialist heb je die mogelijkheden. Marketing is heel sterk gericht op de klant, of dit nu een consument is of een b2b-organisatie, de klant moet altijd centraal staan vanuit het gedachtengoed van je organisatie. Ik denk dat je als marketingteam/-specialist een speedboot kunt zijn rondom de tanker binnen de organisatie waarin je werkt. Die tanker heeft een bepaalde koers, maar als speedboot kun je daaromheen navigeren en kun je sneller zijn om de tanker die je organisatie is in de goede richting te navigeren. Als speedboot kan je inspelen op de actualiteit, hoe snel zich dat soms ook afspeelt, zeker nu.’
Partners op onhandige momenten
Hoogendoorn is zich er van bewust dat niet alles is te digitaliseren. ‘Je moet partnerships hebben die zó close zijn, dat je je partners kunt inschakelen ook op momenten dat het onhandig is. Ik kan mij de persconferentie herinneren waarbij het op een vrijdag op het eind van de middag duidelijk werd dat het niet mogelijk meer zou zijn om naar Curaçao te vliegen, terwijl we dat weekend advertenties over ons Curaçao-aanbod hadden gepland in diverse kranten. Dankzij partnerships van toen (die er nog steeds zijn) konden we zorgen dat de advertentie werd vervangen.’
Kamelon
‘Probeer zo jong en snel mogelijk te leren. Max Verstappen is daarin een fenomeen, hij begon op zijn vierde al met zijn droom. Op het gebied van marketing zijn er heel veel dingen beschikbaar om te leren. Marketing is eigenlijk een kameleon die zich continu zou moeten kunnen aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Stel de situatie verandert en je hebt een idee, pitch dan je idee bij je doelgroep op social media. Waarschijnlijk heb je al met een paar uur informatie of dit idee succesvol gaat worden. Een andere mooie mogelijkheid is een poll op je website. Je kan heel snel leren, maar maak het niet te moeilijk voor je zelf. Met kleine, simpele tools, kan je grote stappen maken.’
Adverteren in print van toegevoegde waarde
Op de vraag van Coby van Dongen (de Jong Intra Vakanties) hoe Hoogendoorn in het digitale tijdperk aankijkt tegen offline advertenties in kranten, laat Hoogendoorn weten: ‘Ik heb een digitale achtergrond en heb ervaren bij Corendon dat print een grote toegevoegde waarde heeft. Je kan één boodschappen op één dag bij miljoenen mensen krijgen. Een krantenadvertentie biedt daar een grote kans voor. Het bereik middels kranten neemt wel af ten opzichte van tien jaar geleden, maar je moet het ook niet zien als vervanger maar als aanvulling op je andere kanalen.’
Er zijn altijd kansen
Op de vraag wat de learnings zijn van Hoogendoorn vanuit zijn rol bij Corendon tijdens de coronacrisis, laat hij weten dat dat het feit is dat er altijd kansen zijn. ‘Dat is misschien een dooddoener. Maar op het moment dat we niets meer konden met ons zonaanbod, zijn we gaan kijken wat we nog wel hadden. Personeel met kennis, hotels en partners, die ook proactief met ideeën kwamen. Het feit dat we meer in Nederland zijn gaan doen, kwam vanuit de nood dat buitenlandvakanties niet meer konden op een moment dat er wel vakantiebehoefte was. Een aantal weken later werd Nederland de bestverkochte bestemming van Corendon.’