
Welke veranderingen in de branche brengt corona teweeg? Hoe gaat het toerisme er straks uitzien? Waar is de klant naar op zoek? En wat verandert er voor de agent? TravMagazine vraagt een aantal reisagenten hoe zij dat voor zich zien. ‘De klant is afwachtend, maar laat zich ook meer sturen.’
Antonette Kooijman en Shantie Jibodh (TUI Lelystad)
‘Wij denken dat klanten straks meer afwachtend zijn en niet meer zo ver van te voren hun reis boeken. In plaats van een vroegboek-seizoen verwachten wij een last minute piek. Misschien dat klanten minder snel kiezen voor een drukke city trip, maar meer kiezen voor ruimte en vrijheid tijdens de vakantie. Klanten zullen ook zeker de vakantiebestemming laten afhangen van de hoeveelheid ‘rompslomp’ die er soms bij komt kijken. Helaas zullen ook de cruises een wat langere opstaptijd nodig hebben. Daarnaast denken we dat reisorganisaties met andere clausules en regels zullen komen en dat verzekeringsmaatschappijen hier hun voordeel mee gaan doen. Die hebben enorme kansen.
Steeds meer klanten weten het reisbureau te vinden. Klanten die eerder op internet hebben geboekt en nu bij ons langskomen, geven aan dat zij het vanwege de coronacrisis toch fijn vinden om een persoonlijk aanspreekpunt te hebben. Voor ons betekent dit een mooie toekomst voor het reisbureau.’
Bianca Brons (Personal Touch Travel)
‘Ik schrik nog steeds wanneer ik hoor of lees over een gewijzigd reisadvies. Ik vrees dat dit voorlopig zo zal blijven. Ik maak daardoor ook andere keuzes waar en hoe ik een boeking maak. Voorheen stelde ik veel reizen zelf samen, met name de verre reizen, omdat hier nu eenmaal veel meer marge op te behalen is. Op zich had dit als voordeel dat ik als organisator de regie had qua annuleren van de reizen, maar aan de andere kant natuurlijk ook de risico’s om het financieel gezien op te lossen. Ik moet zeggen dat dit op een paar dossiers na erg goed is gelukt omdat ik veelal boekingen doe die tot kort voor vertrek nog kosteloos geannuleerd kunnen worden. Dit zal ik in de toekomst ook zeker blijven doen.
Voorlopig heb ik goede hoop dat er een toekomst is als ZRA. Wel hoop ik dat de branche qua wetgeving wat meer lucht zal krijgen. Het voelt soms oneerlijk dat de klant volledig schadeloos moet worden gesteld terwijl wij nergens aan kunnen kloppen wanneer vliegmaatschappijen of leveranciers niets terugbetalen. Onze verdiensten in de reisbranche versus de verantwoordelijkheden en financiële gevolgen die het coronavirus brengt, zijn niet in verhouding. We moeten veel zakelijker onze ANVR-voorwaarden gaan inrichten en aanpassen op de mogelijke overmacht situaties wanneer verzekeraars dit blijven uitsluiten.’
Angelo Kuijpers (Mijn ReisKennis)
‘Ik denk dat we allemaal wel hebben gemerkt dat de branche even helemaal op z’n kop staat. Overleven is op dit moment erg belangrijk, evenals de klant ontzorgen en veel en heel hard werken voor weinig tot geen inkomen. Dit heeft nadelige gevolgen voor de branche, maar brengt ook nieuwe kansen met zich mee. De klant laat zich nu meer sturen. Daar liggen nu ook kansen voor de touroperators. Als het sinds maart bij een bepaalde touroperator drie keer mis is gegaan, denk ik nu wel even na voordat ik de klant adviseer om met deze touroperator op reis te gaan. Ik zal de klant aanraden om juist iets meer te betalen voor zekerheid en de klanten sturen richting een touroperator die in deze tijd ook goed voor ons is. Een beetje wie goed doet, goed ontmoet. Klanten laten zich niet meer zo snel afschrikken door het vliegtuig, vooral nu de stranden in Nederland overvol zijn en je nog heerlijk kunt genieten van een rustig strandje op een Grieks eilandje.’
Jaco van Burken (TUI Wassenaar)
‘Klanten zijn is deze periode afwachtend. Ze willen weten hoe het ter plaatse is, welke maatregelen het hotel heeft genomen, of de restaurants en winkels open zijn en welke formulieren ze moeten meenemen. We merken dat we nu steeds meer boekingen maken voor vertrek op korte termijn en niet alleen maar omboeken voor 2021. Het merendeel van de klanten wacht wel met vliegen tot volgend jaar, tot het moment dat er een vaccin is.
Ik ben helaas van mening dat er nog veel gaat gebeuren in onze branche. En dat volgend jaar ook nog erg lastig gaat worden. Uiteindelijk gaan we er goed uit komen, daar ben ik van overtuigd. We zien bij ons veel nieuwe klanten die online boeken bij TUI. Dat biedt voor ons weer kansen voor de toekomst. Deze klanten sturen we na terugkomst van hun vakantie een ‘welkom thuis’ kaartje en bellen we na.’
Lees het volledige artikel in TravMagazine editie 33, die vrijdag is verschenen.