
Dat Transavia heeft besloten om pakketreizen aan te gaan bieden, valt niet bij iedereen in goede aarde. TravMagazine vroeg een aantal touroperators naar hun reactie: ‘Laat ze nu eerst maar concentreren op datgene wat ze moeten doen, en dat is klanten en touroperators terugbetalen.’
‘Vreemde gang van zaken’
Silverjet Vakanties boekt veel bij Transavia. Norbert van der Glas, commercieel directeur: ‘Ik vind het vreemd dat Transavia met de overheidssteun nu zelfstandig touroperators gaat beconcurreren, wat eigenlijk hun voormalige klanten zijn. Terwijl Transavia in het verleden door de touroperators is groot gemaakt. Het is een vreemde gang van zaken. Transavia zal nu niet meer op de touroperators gaan draaien.’
Van der Glas vindt dat de airline de focus ergens anders had moeten leggen: ‘Je gebruikt het geld van de overheid om nieuwe activiteiten op te zetten. Terwijl Transavia onder enorme druk staat vanwege de puinhoop die ze ervan hebben gemaakt. Laat ze nu eerst maar concentreren op datgene wat ze moeten doen, en dat is klanten en touroperators terugbetalen. In plaats van nieuwe activiteiten opzetten. Daar zijn ze de afgelopen maanden dus druk mee bezig geweest, en niet met wat ze hadden moeten doen.’
‘Van de zotte’
Ook SolFly boekt het grootste deel van zijn tickets in bij Transavia. Eigenaar Hans Mosselman noemt de timing helemaal fout, maar hekelt vooral het business model van Transavia: ‘Dat rammelt aan alle kanten. Het is toch van de zotte dat elke klant op de hoek van de straat zijn tickets bij Transavia inkoopt voor exact hetzelfde tarief dat wij moeten betalen. In geen ander vak zal dat zo zijn. Dit is misschien wel het goede moment om dat hele business model eens tegen het licht te houden. Het kan gewoon niet waar zijn dat we op deze manier met elkaar blijven omgaan. Zoals Coby van Dongen het ook zegt, het voelt als een dolk in onze rug, dat klopt inderdaad.’
‘Dit fenomeen is niet nieuw’
Directeur Arjan Koster van Oad zegt hierover: ‘Het zal Oad in zoverre iets minder raken. Wij kopen meer in voor de groepen. En het merendeel is op voorhand in allotment ingekocht. Dit fenomeen is niet nieuw; KLM doet dit al jaren. En de dochter gaat nu haar moeder achterna. Maar of het helemaal chique is in deze tijd… Ik snap het wel: ook zij moeten kijken naar het verdienmodel en acteren op de werkelijkheid. We leven in een vrij land, iedereen mag ondernemen, dus ik wens ze vooral alle succes daarbij.’