
Isropa Reizen begon het jaar met hoge ambities. Met een goede start leek dat makkelijk te realiseren, totdat alles stil viel door de coronacrisis. Gelukkig weet de specialist voor bijzondere vakanties de klanten binnen te houden door vertrek later in het jaar aan te bieden en is er voorzichtige hoop dat er vanaf juli weer gereisd kan worden. Ton Vendrig, directeur Isropa: ‘Maar je weet nooit hoe het gaat. Het is iedere dag een verrassing wat er bovenkomt.’
‘Het is een onwerkelijke situatie’, zegt Vendrig. ‘Sinds het stil is komen te liggen, zijn we druk bezig om klanten die reeds hebben geboekt voor de komende maanden om te boeken naar een later tijdstip. Dat werkt goed. Mensen willen toch graag weg en een groot deel is inmiddels naar september en oktober verplaatst. Op die manier houden we onze klanten en omzet binnen.’
Patstelling
De corona-voucher noemt Vendrig onzeker. ‘Het is een mooi middel om mensen aan je te binden, maar er is nog onduidelijkheid in de acceptatie vanuit bepaalde retailers. De SGR heeft qua voorwaarden duidelijke richtlijnen gesteld, maar blijkbaar kunnen nog niet alle retailers zich daarin
vinden. Dat maakt dat het niet volledig geaccepteerd wordt.’ Volgens Vendrig reageert een aantal grote retailketens eenzijdig. ‘Ze zeggen dat ze zich niet kunnen vinden in de voorwaarden zoals die gesteld zijn. Daardoor accepteren ze geen voucher voor de klanten. Dat is de patstelling waarin we nu terecht zijn gekomen.’ Omdat Isropa voor de helft via de retail verkoopt en de andere helft direct, is het van belang dat er snel duidelijkheid komt. ‘Niet alleen voor ons, maar ook voor onze retail-klanten. Het is nu afwachten welke kant het opgaat. Wij zetten in ieder geval alle mankracht in op het verplaatsen van de boeking van de klant, daar ligt onze voorkeur.’
Niet alleen de voucher, maar ook de omboekvoorwaarden van de airlines leiden tot onduidelijkheid. ‘De voorwaarden die airlines stellen om om te boeken verlopen totaal niet gecoördineerd en zijn per airline verschillend. Dat is het meest urgente en vervelende onderdeel op dit moment. We hebben
begrip voor de airlines, dit is ook voor hun een enorme strop. Maar bij agenten en hoteliers in het buitenland is het een duidelijke zaak. De bestemmingen zijn dicht dus kunnen we ook geen klanten die kant op sturen. Airlines scharen zich daar nog niet massaal achter en dat maakt het erg onduidelijk voor ons. Daar hebben we maar op te anticiperen.’
Bakens verzetten
Omdat er ook een tijd komt na corona, is iedereen bij Isropa druk bezig om de content op orde te brengen en zijn bepaalde werkzaamheden voor later in het jaar naar voren gehaald. Net voor de crisis is Griekenland als nieuwe bestemming geïntroduceerd. Daarvoor wordt het aanbod nu verder verbeterd en is men bezig met een vakantie-magazine. ‘We hopen dat we vanaf juli weer klanten naar onze mooie bestemmingen kunnen brengen. Daar is onze aangepaste begroting nu op gebaseerd. Tot eind mei is het bijna onmogelijk om mensen te vervoeren want de landsgrenzen zijn dicht evenals de hotels en bezienswaardigheden. Ook bij juni hebben we een groot vraagteken gezet.’
Het optimisme blijft: ‘Je kunt de handdoek in de ring gooien, maar dat is niet aan de orde. Als reisorganisatie moet je in staat zijn om snel te reageren. Isropa is een klein bedrijf en we kunnen snel bakens verzetten. En dat zijn we aan het doen omdat het noodzakelijk is.’
Go Isropa, you deserve to be there after the corona virus crisis is over because you have so many nice travel destinations😊