
Reisorganisatie Better Places wil in 2030 al CO2-neutraal zijn, twintig jaar eerder dan afgesproken in het Klimaatakkoord van Parijs. Dat kondigde Better Places donderdag aan tijdens de VN Klimaatconferentie in Madrid, samen met honderden andere bedrijven, zoals Tony Chocolonely, Dopper, Patagonia en The Body Shop.
Better Places heeft sinds 2018 een B Corp-certificering en is daarmee lid van een internationale gemeenschap van winstgevende bedrijven die ook succesvol zijn in het realiseren van sociale en duurzame doelstellingen. Om een B Corporation te kunnen worden moeten bedrijven een strenge selectieprocedure doorlopen. Er zijn inmiddels ruim drieduizend B Corp-bedrijven in meer dan zeventig landen en 150 sectoren. Zij werken aan het oplossen van sociale- en milieuvraagstukken, waaronder de klimaatcrisis. Better Places gelooft dat de reisindustrie hier een grote rol in en speelt en was dan ook de eerste Europese reisorganisaties met een B Corp-certificering.
Better Places-oprichter en directeur Saskia Griep: ‘Better Places is gebouwd op de overtuiging dat reizen de wereld een betere plek kan maken, mits het op een verantwoordelijke manier gebeurt. Dit basisprincipe was onze leidraad bij alles wat we de afgelopen vijf jaar deden. Zo compenseren we de CO2-uitstoot van alle reizen die onze klanten maken en legden we onszelf een vrijwillige CO2-belasting op. Dat geld investeren we in duurzame energieprojecten. We promoten reizen met een positieve impact op onze verre bestemmingen en introduceerden verantwoordelijke reizen op bestemmingen dichter bij huis.’
Tijdens de Klimaatconferentie in Madrid kondigden ruim vijfhonderd B Corps aan dat ze hun CO2-uitstoot versneld gaan reduceren. De bedrijven willen in plaats van in 2050 al in 2030 CO2-neutraal zijn. Ze kiezen er met deze belofte voor om het heft in eigen hand te nemen en te kiezen voor ‘leiderschap, in een tijd van ernstige onrust en onzekerheid op het gebied van milieu en economie’.