
MSC introduceert de virtuele persoonlijke cruise-assistente ZOE: een spraakgestuurde artificial intelligence die in elke hut aanwezig is en zeven talen kan spreken. Zij is in staat om honderden vragen over de cruise te beantwoorden, kan informatie geven over diensten aan boord, begeleiding en suggesties geven of helpen bij het boeken van een dienst.
De geavanceerde spraakherkenningsfunctie maakt het eenvoudig om informatie te besturen en toegang te krijgen met alleen stemcommando’s. Gasten hoeven alleen te zeggen ‘Ok Zoe’ en ze is klaar om te helpen. MSC noemt ZOE een primeur in de cruise-industrie en een voorbeeld van hoe de rederij het voortouw wil blijven nemen in het gebruik van technologie om de gastervaring te verbeteren. ZOE wordt gelanceerd op de MSC Bellissima en zal dan beschikbaar zijn op elk nieuw schip dat hierop volgt, inclusief de komende MSC Grandiosa in november 2019 en MSC Virtuosa in 2020.
Gianni Onorato, CEO van MSC Cruises: ‘De cruise-ervaring evolueert voortdurend om steeds rijker te worden en biedt een steeds ruimere keuze aan diensten en faciliteiten. In 2017 introduceerden we MSC for Me, een digitaal innovatieplatform welke een revolutie teweegbracht in de manier waarop gasten hun ervaring konden aanpassen en personaliseren. De technologie is ingebouwd in het ontwerp van de nieuwe schepen, geïntegreerd in elke stap van het ontwikkelingsproces van elk prototype, vanaf conceptie en constructie. Dit was slechts het startpunt voor het bieden van een connectieve cruise-ervaring.’
Deze AI-gastenservice is ontwikkeld in samenwerking met het Business Innovation-team van MSC Cruises en Harman International, een volledige dochteronderneming van Samsung Electronics. ‘Tegenwoordig hebben klanten steeds hogere verwachtingen van connectieve ervaringen, waar ze ook wonen, werken – en nu ook reizen’, zegt Sanjay Dhawan, President – Connected Services en CTO, Harman. ‘Digitale assistenten en stemherkenningstechnologieën transformeren de mogelijkheid om een gastervaring te creëren die zeer persoonlijk, aanpasbaar en intuïtief is.’
Gastinteractie
Om ervoor te zorgen dat ZOE effectief kan reageren op alle gasten, is zij geprogrammeerd en getraind om te reageren op meer dan 800 van de meest gestelde vragen met duizenden verschillende varianten van elke vraag. Er is getest op de gespreksonderwerpen, ZOE’s natuurlijke spraakherkenning en het vermogen om spraak om te zetten in tekst en weer terug, naast tal van andere gedrags-, ervaringsgerichte en prestatietests. ZOE is ontworpen om haar antwoorden te blijven ontwikkelen op basis van echte gastinteracties. Hoewel ZOE optreedt als een 24/7 virtuele persoonlijke cruise-assistente, is ze niet ontworpen om menselijke interactie tussen personeel en gasten te vervangen, maar om gasten de flexibiliteit te bieden om vanuit het comfort van hun hut te communiceren en informatie te ontvangen.