
Schiphol heeft de concept milieueffectrapportage (MER) gepresenteerd aan de leden van de Omgevingsraad Schiphol (ORS). Hieruit blijkt dat de groei naar maximaal 540 duizend vliegbewegingen in 2023 past binnen de milieunormen. Tot 2020 was een limiet van 500.000 vluchten van en naar Schiphol afgesproken, een niveau waar Schiphol nu al op zit. Maar de nieuwe berekeningen roepen veel weerstand op.
De groeiruimte naar 540.000 vliegbewegingen zou namelijk gebaseerd zijn op onnauwkeurige, onzekere en onwettige berekeningen. Dat blijkt volgens de Milieufederatie Noord-Holland (MNH) uit de Critical Review op Hoofdstuk 5 van de MER-Schiphol. ‘Alweer wordt duidelijk dat Schiphol niet verder kan groeien’, aldus Sijas Akkerman, directeur van de MNH. Of Schiphol mag groeien, hangt onder andere af van de geluidsruimte die ontstaan zou zijn door het inzetten van stillere vliegtuigen en vliegroutes. Vijftig procent van die ruimte zou gebruikt kunnen worden voor groei. Volgens de Milieufederatie is de verdeling van de geluidsruimte niet opportuun, en kan Schiphol op geen enkele wijze aantonen dat de geluidsruimte hiervoor nauwkeurig genoeg berekend kan worden.
In de begeleidende brief bij de MER zegt Dick Benschop, president-directeur/CEO Royal Schiphol Group, dat de geluidsbelasting in 2020 (ruim) binnen de afgesproken normen blijft. Maar tegelijkertijd realiseert hij zich dat in de afgelopen jaren het aantal ernstig gehinderde bewoners wel is toegenomen door de sterke groei van het aantal vliegbewegingen in deze periode. ‘De luchtvaartsector heeft begrip voor de gevoeligheden die er leven in de maatschappij rondom de luchtvaart en de aandacht daarbij voor de balans tussen lusten en lasten. De voorstellen die de luchtvaartsector inbrengt bij de gesprekken in de Omgevingsraad
Schiphol zullen dan ook niet de randen van het speelveld opzoeken. De sector zet zich in voor een gematigde en gecontroleerde groei die samengaat met hinderbeperking en maatregelen voor verbetering van de leefbaarheid.’