
De ANVR roept mededingingsautoriteiten op serieus onderzoek te doen naar de handelwijze van airberlin en naar de marktpositie van Lufthansa als zij grote delen overneemt. Dit zegt de brancheorganisatie in een verklaring. ‘Airberlin vliegt weliswaar door, maar weigert klanten terug te betalen die nog geld tegoed hebben. Verzamelde mijlen in het Topbonus-spaarprogramma zijn waardeloos geworden.’
Ook vindt de ANVR het een ‘volstrekt verkeerd signaal naar de consument’ dat er geen garantiebedrag bij IATA is geplaatst om klanten zekerheid te bieden. ‘Daarnaast is de dreiging reeel dat Lufthansa grote delen van airberlin gaat overnemen, waardoor Lufthansa wel erg groot wordt (monopolist) op de Duitse markt. Dit is slecht voor consumenten. De ANVR roept mededingingsautoriteiten op serieus onderzoek te doen naar de handelwijze van airberlin en naar de marktpositie van Lufthansa als zij grote delen overneemt.’
De ANVR heeft bij IATA aangedrongen om ook in het geval van airberlin een garantiebedrag te laten deponeren, net als bij Alitalia eerder dit jaar. Hieraan heeft airberlin nog steeds geen gehoor gegeven. Klanten die Topbonusmijlen hebben verzameld, kunnen die niet meer inwisselen. ANVR acht dit een volkomen verkeerd signaal richting de markt. Een klant die op de langere termijn boekt, heeft niet alleen geen enkele zekerheid dat zijn vlucht wordt uitgevoerd, maar ook geen enkele zekerheid dat hij zijn geld terug kan krijgen in het geval airberlin alsnog de activiteiten moet staken.
Garantie
Reizigers die een pakketreis van een (ANVR-)touroperator kopen, hebben de garantie dat hun reis door gaat of dat ze hun geld terug krijgen ook wanneer de touroperator of de door hem ingeschakelde luchtvaartmaatschappij failliet gaat. Dit is een wettelijke eis.
Echter, een dergelijke eis geldt niet bij het kopen van een losse vlucht.
Al jaren pleit de ANVR er voor dit oneerlijke speelveld aan te passen. De EU kan dit doen door ook airlines te verplichten garanties af te geven voor het geval men niet aan de verplichtingen kan voldoen. De doorstart van airberlin toont weer eens de noodzaak hiervoor aan.
Uit berichtgeving in de Duitse bladen blijkt dat er grote belangstelling is van Lufthansa voor slots, routes en vliegtuigen van airberlin. Afhankelijk van wat wordt overgenomen, zal de dominantie van Lufthansa (en haar partners in de Lufthansagroep) in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk verder toenemen. Het gebrek aan concurrentie binnen deze markten beperkt de keuze van de klant. De ANVR roept de mededingingsautoriteiten op een gezonde marktwerking op deze markten te waarborgen.
Gezonde marktwerking
Uit berichtgeving in de Duitse bladen blijkt dat er grote belangstelling is van Lufthansa voor slots, routes en vliegtuigen van airberlin. Afhankelijk van wat wordt overgenomen, zal de dominantie van Lufthansa (en haar partners in de Lufthansagroep) in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk verder toenemen. Het gebrek aan concurrentie binnen deze markten beperkt de keuze van de klant. De ANVR roept de mededingingsautoriteiten op een gezonde marktwerking op deze markten te waarborgen.
Air Berlin dus even niet.
http://www.lokhoff.nl/blog/yield-tart-stiekem-milieu/