
KLM heeft traditiegetrouw de reisagenten weer getrakteerd op een feestelijke borrel. De airline bedankte tijdens ‘de Lenteborrel’ de reisbranche en blikt zelf ook terug op succes. ‘Het gaat goed. Met name richting de leisure markt. De strategie om het segment te omarmen, was een goede zet.’
‘Ongekend, zoveel nieuwe bestemmingen in één jaar’, aldus Toon Balm, Vice President Sales & Services KLM Nederland. ‘En de stoelen worden ook goed gevuld. Want je kunt wel nieuwe bestemmingen introduceren, er moet wel vraag naar zijn. Als we naar het eerste kwartaal kijken qua capaciteit, zijn we vijf procent gegroeid. Dat is veel. Dat is uniek.’
Een groot deel van de nieuwe KLM-bestemmingen is leisure gerelateerd. ‘De strategie -die we twee jaar geleden hebben ingezet- om het segment leisure weer te omarmen, was een goede zet.’
Ook de zakelijke markt trekt aan. ‘Het versoberde reisbeleid bestaat nog steeds wel. Maar zelfs na de grote, negatieve, klappers laat het een kleine plusje zien. Deze markt groeit niet zo snel als de leisure markt.’
Populaire bestemmingen
KLM maakte onlangs bekend de dienstregeling uit te breiden rechtstreekse vluchten van Amsterdam naar San José, Costa Rica. ‘Dit komt precies op het goede moment. De klant is geïnteresseerd in dit soort bestemmingen. Je merkt dat er vraag naar is. Exotisch, out of ordinary… Ze durven meer naar dit soort oorden. Het zijn goede alternatieven voor bestemmingen waar meer risico’s zijn of waar het ‘spannend’ is. Ook Curaçao is booming. De hele Antillen gaan hartstikke goed. Over het algemeen zijn we tevreden over de performance van onze bestemmingen.’
Foto: Gabriël Koetsier (Key Account Manager Leisure Market) en Toon Balm (Vice President Sales & Services KLM Nederland).