
Transavia gaat de komende drie maanden een proef doen met de betaaldienst Tikkie. De airline is het eerste bedrijf dat Tikkie toevoegt als betaalservice voor haar passagiers.
Tikkie is een gratis app voor iPhone en Android. Het is een initiatief van ABN AMRO, maar gratis te gebruiken voor klanten van alle Nederlandse banken. Met Tikkie kan de gebruiker eenvoudig betaalverzoeken sturen via WhatsApp of sms. De betaling verloopt via iDEAL en de eigen aangesloten bank.
Passagiers die een reis hebben geboekt en vervolgens nog een koffer of een stoelreservering willen bijkopen, krijgen vanaf 28 februari een Tikkie–betaalverzoek. Hiermee kan de klant tijdens het ‘appen’ gelijk afrekenen met Tikkie.
Sinds Transavia in 2015 startte met klantcontact via Whatsapp is het aantal contactmomenten via social media enorm gestegen. Maandelijks gaan ruim 10.000 klanten via Whatsapp en Facebook Messenger in gesprek met Transavia.
Erik-Jan Gelink, commercieel directeur van Transavia: ‘Onze passagiers vinden snelheid en het geboden gemak door technologie erg belangrijk. We maken met Tikkie het betaalproces nog eenvoudiger.’ Tikkie kan door het gemak in gebruik op verschillende manieren geïmplementeerd worden in de dienstverlening van Transavia. De komende maanden moeten uitwijzen of deze vorm van extra service aanslaat. Over drie maanden bekijkt de luchtvaartmaatschappij of het de mogelijkheden met Tikkie verder uitbreidt.
ABN AMRO Chief Digital Officer Frank Verkerk: ‘Tikkie past denk ik heel goed bij Transavia. Luchtvaartreizigers zijn immers per definitie mobiel. Wij geloven dat Tikkie als betaalservice hier heel mooi bij aansluit.’