
Nederland is de derde markt voor de Algarve, na Groot-Brittannië en Frankrijk. Dat bleek dinsdagavond in Utrecht tijdens een presentatie en wijnproeverij van vier Portugese regio’s.
Portugal was vorige zomer, samen met Spanje, al de grootste groeier op de Nederlandse markt. Vanuit Nederland waren er ruim 20 procent meer boekingen voor Portugal. Ook voor komende zomer wordt verwacht dat Nederlandse vakantiegangers een zonzekere, maar relatief veilige bestemming zoeken. Mede om die reden zijn Spanje en Portugal opnieuw favoriet. Aangezien steeds meer Nederlandse toeristen naar Portugal gaan, willen vier grote regio’s hun diversiteit laten zien. Elke regio heeft zijn kenmerken.
De Algarve trekt vooral publiek dankzij het aangename klimaat en de stranden. In de Algarve is wijntoerisme in opkomst, waarbij de combinatie ontstaat tussen wijnproeverijen en culturele activiteiten. Nederland staat op de derde plaats als het gaat om de meest belangrijke markten. Al ziet Ana Vargues, vertegenwoordiger van de Algarve, in Nederland wel de meeste kansen. ‘Meer Nederlanders dan Duitsers komen naar dit deel van Portugal en dat is verrassend vanwege het verschil in omvang tussen de twee landen.’
Vluchten
In het Noorden van Portugal halen ze voordeel uit de directe vluchten naar Porto, zoals die met TAP, Transavia en vanaf april met KLM. ‘Het biedt bezoekers uit Nederland meer kansen om naar de regio te komen’, zegt Sandra Lorenz van Noord-Portugal. ‘Sinds Porto in 2001 Europese hoofdstad van het jaar werd, wordt de stad elk jaar populairder. Nieuwe hotels, restaurants en winkels schoten uit de grond en zorgen nog steeds voor dynamiek in de stad. Afgelopen vrijdag werd Porto opnieuw Europese hoofdstad van het jaar.’
De regio Alentejo profileert zich meer in ‘slow tourism’. ‘Je moet geen haast hebben als je naar Alentejo komt. De regio is trouw gebleven aan tradities, er is weinig tot geen industrie en de gastronomie is nog écht Portugees’, aldus Vitor Silva, vertegenwoordiger van Alentejo. ‘De provincie is goed bewaard gebleven, voor massatoerisme is geen plek. Een trend in opmars is sterrenkijken, wat mogelijk wordt gemaakt door de heldere hemel. ‘Steden liggen hier gemiddeld dertig kilometer van elkaar vandaan.’
In Midden-Portugal wordt ingezet op surftoerisme. Een activiteit die er altijd al was, maar nu wordt ingezet ter promotie van de regio. Sílvia Aires van Centro de Portugal: ‘Door cultuur met sport te combineren, worden we echt een familiebestemming.’ Nederland is ook voor deze regio een interessante markt, omdat veel gezinnen met caravans komen en stelletjes die huisjes huren. ‘Het zijn klanten die we graag zien, ze hebben respect voor de natuur en willen het échte Portugal leren kennen.’
Foto: tijdens de presentatie (vlnr). Jeroen van Wilgen (Tourism Consultancy), Sandra Lorenz, Sílvia Aires, Ana Vargues, Vitor Silva.