
Tijdens een presentatie op de RMC-Meetup deelde Marc van der Hulst, Industry Manager Travel bij Google, inzichten over het zoekgedrag van reizigers, trends in boekingsgedrag en de rol van AI in marketingcampagnes. De presentatie bood een schat aan actuele data én praktische adviezen voor reisbedrijven.
‘De zomer staat voor de deur en dat is voor veel partijen in de reisindustrie een enorm belangrijke periode. We zien in de zoekdata van Google dat maar liefst 30% van alle jaarlijkse reis gerelateerde zoekopdrachten plaatsvinden in juni, juli en augustus. ‘Voor hotels is dat zelfs 73% van alle advertentie klikken in het jaar’, aldus Van der Hulst. ‘We zagen een enorm sterke start in januari, maar eind februari daalde het zoekvolume flink.’ Die dip wordt deels verklaard door economische onzekerheden en geopolitieke onrust. Wel ziet Google inmiddels een herstel in het zoekgedrag: ‘Afgelopen weekend zaten we qua zoekvolume weer exact op het niveau van vorig jaar.’
Kansen voor reisaanbieders
Van der Hulst haalt het onderzoek van de European Travel Commission (bron) aan waaruit blijkt dat 73% van de Europeanen van plan is om deze zomer op vakantie te gaan, waarbij vooral 55-plussers enthousiast zijn (80%). Jongere doelgroepen, zoals Gen Z, lijken nog af te wachten. Bovendien heeft 42% van de ondervraagden hun zomervakantie nog niet volledig geboekt. Dat betekent kansen voor reisaanbieders, mits ze hun marketing goed timen. ‘Deals en kortingen zijn veruit de belangrijkste factor in het boekingsproces’, zei Van der Hulst. Ook flexibele voorwaarden zoals annuleringsmogelijkheden en geld-terug-garanties blijken doorslaggevend: ‘Dat zijn allemaal zaken die je echt moet meenemen in je aanbod én je marketing.’ Daarnaast ziet Google een opvallende verschuiving in luxe. ‘We zien een 48% stijging in boekingen van vijfsterrenhotels ten opzichte van vorig jaar. Mensen geven meer uit aan comfort, maar zijn tegelijkertijd kritisch – value for money blijft cruciaal.’
Vervroegde pieken, slimme timing
Een andere trend die Van der Hulst benoemde, is de vervroegde boekingspiek: ‘We zien dat zoekopdrachten voor juni-reizen nu al een maand eerder zijn begonnen dan vorig jaar.’ Hij adviseert reisbedrijven hier slim op in te spelen, bijvoorbeeld door campagnes te plannen rond het moment waarop veel Nederlanders vakantiegeld ontvangen. ‘Dat is hét moment waarop mensen hun reis betalen of nog boeken.’ Tegelijkertijd moeten reisorganisaties flexibel blijven in hun marketingaanpak. ‘De onzekerheid in de markt kan leiden tot meer lastminuteboekingen, net als tijdens en na de corona periode. Daarom is het belangrijk om je budgetten en biedstrategieën snel te kunnen aanpassen, afhankelijk van de vraag.’ Omdat een aanzienlijk deel van de consumenten nog zoekende is, is dit volgens Van der Hulst hét moment om hen actief te inspireren en hun keuzes te beïnvloeden, van merkbekendheid tot conversie. Daarbij kunnen AI-tools een rol spelen: ‘Ze maken het eenvoudig om snel effectieve campagnes uit te rollen, bijvoorbeeld via Google.’ Door tegelijkertijd zekerheid en flexibiliteit te bieden in het aanbod, kunnen aanbieders het boekingsgedrag positief beïnvloeden.
A.I. als marketingkracht
Naast trends deelde Van der Hulst ook voorbeelden van hoe Google AI toepast, van landbouw tot toerisme. ‘AI is een superkracht die onvoorstelbare hoeveelheden data kan verwerken, analyseren en modelleren’, zei hij. ‘Google is al tien jaar een AI-first company en onze missie is om AI beschikbaar te maken voor iedereen: consumenten, communities én bedrijven.’ Een concreet voorbeeld uit de reissector is de samenwerking met Transavia. ‘Op dit moment wordt de hele zoekmachine set-up van Transavia onder handen genomen. We maken hem klaar voor Performance Max en Demand Gen, zodat Transavia ook profiteert van de kracht van AI en zoekopdrachten kan omzetten in boekingen. De constante vernieuwing vraagt om een slimmere interpretatie. Het gaat niet meer alleen om keywords, maar om de intentie achter de zoekopdracht.’ Dankzij AI kan Google die intentie beter begrijpen, een ontwikkeling die volgens Van der Hulst essentieel is voor iedereen die met zoekadvertenties werkt. Een laatste tip die Van der Hulst de aanwezige reisprofessionals gaf: ‘Benut de komende weken optimaal. De piek komt eerder, consumenten zijn gevoelig voor aanbiedingen, maar verwachten wél waarde, flexibiliteit en vertrouwen. ‘Er is nog heel veel te winnen, juist nu’, aldus Van der Hulst.