
Jaarlijks reizen gemiddeld 80.000 Nederlanders naar Slovenië. Nederland staat daarmee op plaats nummer 5 van buitenlandse bezoekers in Slovenië. Toch is het land relatief onbekend in Nederland. Slovenië is nog niet erg marketinggericht, maar daar gaat verandering in komen in de toekomst. ‘Er is weinig bekend over de identiteit van Slovenië, dat willen we hier veranderen’, zegt ambassadeur Roman Kirn tijdens de ‘Feel Slovenia’ Experience in Amsterdam.
Nederlanders gaan over het algemeen met specifieke doeleinden naar Slovenië: outdoor-activiteiten spelen daarin een belangrijke rol, van wandelen tot raften. In de winter is het land heel geschikt om te skiën, het heeft dan ook verschillende skiresorts.
Er is geen duidelijke groei te zien onder de Nederlandse toerist in Slovenië, elk jaar min of meer rond de 80.000. Maar Tina Batistuta van Mooie besede, een bedrijf gespecialiseerd in verbindingen leggen tussen Nederlandse toeristen en Slovenië, heeft goede verwachtingen voor 2016: ‘Ik ben een optimist, ik heb dan ook goede verwachtingen voor volgend jaar. We gaan Slovenië meer promoten’, zegt Batistuta.
In 2016 zit het met de aandacht wel goed. Ljubljana mag zich dan ‘Groene hoofdstad van Europa 2016’ noemen.