
De laatste tijd ben ik weer aardig bijgepraat over de trends in toerisme. Ik lees een hoop onzin en soms zijn er twijfelgevallen. Authentieke ervaringen bijvoorbeeld. Wat zijn dat? Als je er een bus van 100 pax heen stuurt, is de ervaring dan nog wel authentiek? Of bij de mensen thuis eten in een vakantieland? Lijkt me zelf de hel op aarde. Draai het eens om: zet een toeristenstel bij Rita en Jaap in het Overijsselse Flapperveen die tomatensoep met gehaktballetjes, speklappen met spruitjes en ieder een heel nauwkeurig zuinig afgemeten stukje Viennetta voorgezet krijgen, terwijl Jaap uitlegt aan de Maleisische Rayyan en Nadia dat die ‘soepjurken’ zoveel problemen veroorzaken in Flapperveen. Nou ja, authentiek is het zeker.
Toch zijn bepaalde voorspelde zaken wel bewaarheid geworden. Uitgeklede vliegtickets bijvoorbeeld. Businessclasspassagiers, die fiks betalen, moeten niet raar opkijken als ze eigenlijk nog wat fikser hadden moeten dokken als blijkt dat ze niet meer welkom zijn in de lounge en geen stoel mogen kiezen. Ik denk niet dat dit de variabelen zijn die uit het tarief moeten. Bied luxe champagne, de dure wijn en het fancy eten als keuze-optie. Geef een toilettasje van Hema en niet van Bulgari. Als dat allemaal geld bespaart, prima plan. Maar vraag iemand niet meer geld voor een stoelkeuze als deze net drie of vierduizend euro heeft afgetikt. Niet fijn.
Idem dito achterin. Menig airline rekent nu geld voor een koffertje aan boord, en er zullen meer volgen. Het is een van de tactieken en ik zie zelf door de bomen het bos niet meer… en de consument ook niet. Prijsvergelijken is sudoku voor gevorderden. De prijsverwarring is compleet en wekt irritatie en ook vertraging op als de airline het aan de check-in moet uitleggen dat er toch echt bijbetaald moet worden voor de rolkoffer. Terwijl de crew een kwartier later aan de gate loopt te bedelen of iemand in hemelsnaam zijn koffertje gratis in het ruim wil gooien. En dan heb je nog het circus aan boord waarin mensen op rij 3 hun koffer bij rij 24 hebben liggen, of andersom. Of lekker duwen en trekken tot de klep dicht kan en al het breekbare daadwerkelijk gebroken is in je handbagage. Veel passagiers ergeren zich en de crew moet er bijkans overspannen van worden. Maar de reiziger, noch de crew, kan er wat aan doen. Een voucher voor bijvoorbeeld een avondje authentiek dineren bij een Hollandse familie voor de eerste airline-CEO die de koffercrisis weet op te lossen.