
Arkefly heeft met stille trom TUI Cloud geïntroduceerd aan boord van al haar vliegtuigen. Dit is een informatiesysteem dat de passagier op dit moment op diens eigen smartphone en tablet voorziet van een verse krant en tijdschriften, filmpjes over de bestemming en meer.
Arkefly heeft er bewust voor gekozen geen wifi aan boord te introduceren. Volgens managing director Hans van de Velde voldoet de bestaande technologie kwalitatief niet aan de verwachtingen van de klant. En dat zal de komende drie tot vijf jaar zo blijven, zegt Van de Velde in TravMagazine nr 35.
Met TUI Cloud voorziet Arkefly de klant van relevante content en dat wordt gewaardeerd, aldus Van de Velde. ‘Op sommige vluchten leest 40 procent de Telegraaf via TUI Cloud. We overwegen serieus om de papieren versie niet meer te laden.’
Partijen als Bol.com en Sanoma zijn zeer geïnteresseerd in de mogelijkheden van het systeem, dat is ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf Airfi, als nieuw distributiekanaal. ‘Sanoma is bereid 29 tijdschriften beschikbaar te stellen. Welke bijdrage we daarvoor kunnen vragen, gaan we de komende tijd bepalen’, zegt Van de Velde.
Zelf wil Arkefly het ‘terrasmodel’ invoeren: passagiers kunnen dan eten en drinken via TUI Cloud bestellen en betalen bij het cabinepersoneel. In een later stadium moeten excursies en zelfs vakanties volgen. ‘Centraal staat: wat wil de klant? Wil hij op de heenreis een excursie boeken op de bestemming, dan moeten we dat faciliteren. Verder zien we dat er loyale klanten zijn, die zodra ze thuis zijn alweer de volgende vakantie boeken. Waarom zouden we dat niet alvast aan boord beschikbaar stellen?’