
Toerkoop en TravelBird zijn een pilot gestart waarin enkele Toerkoop-leden aanbod verkopen dat TravelBird speciaal voor Toerkoop heeft samengesteld. De proef duurt drie maanden.
Vooralsnog doen de vijf bestuursleden van Toerkoop aan de proef mee. Zij verkopen het aanbod aan hun reisbureaubalie. In een volgende stap willen zij het aanbod integreren in hun website.
‘We vullen elkaar goed aan’, zegt Tom de Vaan, voorzitter van Toerkoop. ‘De traditionele reisbranche is in beweging en zoekt andere businessmodellen. Het bijzondere van de samenwerking is dat TravelBird een speciaal geselecteerd aanbod levert, net zoals ze dat doet voor de Makro.’
Bestemming
Volgens De Vaan heeft TravelBird een heel andere klantbenadering. ‘Wij zijn gewend in accommodaties te denken, terwijl TravelBird de bestemming verkoopt. De accommodatie is wat meer secundair, maar moet natuurlijk wel goed zijn. Bovendien blijkt er weinig overlap in onze klanten-database te zitten, dus zowel TravelBird als wij bereiken hiermee een nieuwe doelgroep. Het is nog maar een pilot, maar ik ben er nu al enthousiast over.’
TravelBird laat weten dat de pilot een van de vele initiatieven van het bedrijf is. ‘We testen heel veel met veel partijen en doen veel aan innovatie. We hebben de pilot daarom klein ingestoken en gaan over drie maanden zorgvuldig bekijken of het project interessant is voor beide partijen.’