Touroperators met verre vakanties moeten op hun tellen passen. Ik hoop dat zij zich realiseren dat het (vaak Nederlandse) personeel van DMC’s op populaire bestemmingen over waanzinnig veel kennis beschikt, die moeilijk kan worden geëvenaard door eigen adviseurs op hun verkoopafdelingen.
Ik hoor reisverkopers klagen dat ze daar vaak stranden als ze iets bijzonders vragen wat afwijkt van het stramien in de reisgids of op internet gevonden reissuggesties van een klant willen realiseren. Touroperators moeten sowieso tandenknarsend toezien hoe reisagenten switchen naar incoming collega’s op de bestemming. Dat zijn vaak ook nog hun eigen relaties ter plekke, die van twee walletjes eten. Touroperators worden in die concurrentiepositie gehinderd door hun businessmodel. Naast hun eigen marge bovenop de inkoopprijs moeten zij ook de agentencommissie in de eindprijs stoppen, opgeteld rond de 35 procent. Tsja, wie is er dan goedkoper?
Een hele lastige kwestie, die traditionele verre-reizentouroperators onder druk zet en aanspoort om meer direct te gaan verkopen. Dat is agentvriendelijk koorddansen en niet zo simpel, waarna ze hun omzet zien kelderen met als gevolg dat de DMC’s minder groepen krijgen aangeleverd. Die proberen dat verlies te compenseren door of direct aan de klant te leveren of door reisretailers op te zoeken, wat ook geen simpele omschakeling is. Als dat ‘vliegwiel’ gaat draaien vallen er aan alle kanten slachtoffers.
Inderdaad, de reiswereld verandert. Snel, heel snel!
Peter De Ruiter zegt
De reiswereld is inderdaad heel snel aan het veranderen en de realiteit is een feit. Reisverkopers weten tegenwoordig haarfijn DMC agenten te vinden die voor hun kennelijk van een grote toegevoegde waarde zijn, anders zou deze groei, wereldwijd, niet zo enorm groot zijn lijkt mij. Touroperators moeten wakker worden en mogelijkheden bespreken. M.i. is het zo dat een lokale agent wel zonder touroperator kan maar kan een touroperator wel zonder lokale agent?
Peter de Ruiter
Oriental Travel Thailand