VisitBritain, het verkeersbureau van Groot-Brittannie, lanceert een internationale campagne rondom de nieuwste James Bond-film ‘Spectre’. Onder de noemer ‘Bond is GREAT Britain’ wordt reclame gemaakt om het land onder de aandacht van toeristen te brengen.
In ruim 60 landen wordt Groot-Brittannië gepromoot door onder meer filmlocaties Blenheim Palaca, Camden, Westminster Bridge en City Hall aan te prijzen als hotspot tijdens een bezoek aan de UK.
Het verkeersbureau deed al eerder een dergelijke campagne: rondom ‘Skyfall’ in 2012 leverde een campagne 3,5 miljoen pond aan extra toeristische uitgaven op. Glencoe, één van de filmlocaties in Schotland, kreeg zelfs 41,7 procent meer bezoekers.
‘We weten dat het verband tussen toerisme en films heel groot is. Recente films hebben aangetoond dat ze voor een serieuze toename van het aantal bezoekers zorgen. Bijna de helft van onze potentiële bezoekers geeft aan plekken te willen bezoeken die ze in films of op TV hebben gezien’, zegt Sally Balcombe, CEO van VisitBritain. ‘Daarom doen we ons uiterste best om uit die interesse voor filmlocaties onze slag te slaan.’
Ook in Nederland wordt de campagne uitgerold. VisitBritain verwacht het jaar af te sluiten met ruim 2 miljoen Nederlandse bezoekers, zo vertelde Balcombe eerder dit jaar aan TravMagazine.