
Thomas Cook wijzigt de huidige agentuurovereenkomst per 1 november 2015 in een ‘eigenlijke agentuurovereenkomst’. Dit betekent dat de prijzen van de reizen van Vrij Uit en Neckermann in elk verkoopkanaal hetzelfde zullen zijn. Het is dus niet meer mogelijk dat websites of andere partijen een deel van de commissie teruggeven aan de klant in de vorm van lagere prijzen.
‘Prijs speelt een belangrijke rol in de keuze van de klant en daarom willen wij zorgen voor transparantie in ons prijsbeleid’, zegt Carola Hoekstra, managing director van Thomas Cook Nederland. ‘Waar je de reis van Vrij Uit of Neckermann ook vindt, de prijs zal overal hetzelfde zijn. Onze focus komt nog meer te liggen op de combinatie van scherpe prijzen en onderscheiden, exclusief gedifferentieerd aanbod.’
Commissie omhoog?
In België verhoogt Thomas Cook volgens de vakpers de commissie naar 10 procent. Hoe zit dat in Nederland? ‘Over individuele afspraken met agenten doen wij in Nederland nooit uitspraken. Wel kan ik je aangeven dat wij hier onze partnerships, de toegevoegde waarde en daarmee ook groei tevens meer gaan belonen.’
Hoekstra benadrukt dat van reisverkopers sturing wordt verwacht op de eigen hotelconcepten van Thomas Cook. ‘Door middel van samenwerking met onze partners, via sturing daar waar het rendement voornamelijk te behalen valt, blijven we in staat om scherpe prijzen ook in het laagseizoen aan te bieden. Deze facetten komen terug in onze afspraken en biedt de retailer de kans om juist meer commissie te verdienen, dus het is een win-winsituatie voor alle partijen.’