
Skyscanner verbreedt haar horizon. Naast het online vergelijken van vliegtickets fungeert het bedrijf steeds vaker als motor achter andere bedrijven. Niet alleen start-ups maken gebruik van Skyscanner, ook Microsoft wil nu haar slagkracht op de online reismarkt vergroten door in zee te gaan met de reiszoekmachine, die ook in de toekomst over de eigen grenzen blijft kijken. ‘Het aanbieden van pakketreizen hoort zeker tot de opties’, zegt Hugh Aitken, directeur Business Development tegen TravMagazine.
Skyscanner vergelijkt tegenwoordig vliegtickets, hotelovernachtingen en autohuur in tientallen landen. Voornamelijk B2C via haar eigen websites, maar ook het B2B-segment groeit. Goed voorbeeld daarvan is de recent gesloten deal met Microsoft, dat de technologie en aanbod van Skyscanner gebruikt om via Microsoft Travel en MSN vliegtickets te verkopen. ‘Microsoft is een grote naam. Door via hun kanalen klanten te trekken profiteren wij enorm’, zegt Aitkin. ‘Het is voor ons van ondergeschikt belang of klanten rechtstreeks of via derden bij ons binnenkomen.’
Whitepaper
Ook in Nederland hebben de eerste partijen zich gemeld om als partner samen te werken in Skyscanner for Business, het whitelabel platform dat Skyscanner biedt. Onder hen zijn start-ups als GeniusTravel en Paperflies. ‘We blijken populair bij startende bedrijven’, beaamt Aitkin. ‘Misschien omdat we zelf ook als een brutale durfal zijn begonnen. We geven start-ups de ruimte om mee te denken. Daar komt bij dat onze technologie zich makkelijk laat customizen.’
Aitkin verklaart het succes van Skyscanner ook door de insteek. ‘We zijn wereldwijd actief, maar spelen in op de lokale vraag door het aanbod goed af te stemmen. Wanneer we pakketreizen op Skyscanner kunnen verwachten? ‘We zijn ons nog aan het oriënteren, er is nog veel werk te verzetten.’