Een week na de verwoestende aardbeving in Nepal staat het dodental op 6.100 mensen. Er is een hulpactie gestart via giro 555. TravMagazine vroeg een aantal Nepal-aanbieders naar de gebeurtenissen en plannen met Nepal.
Berry ter Horst, Pangea Reizen: geen reizigers in Nepal
‘Op dit moment hebben we geen reizigers in Nepal zitten. Die hadden we wel, maar op het moment van de aardbeving waren ze gelukkig al weg’, zegt Berry ter Horst van Pangea Reizen. De eerstvolgende vlucht van de reisaanbieder staat in juli op de planning. ‘Het gaat dan om vier mensen die bij ons geboekt hebben. We hebben contact met hen opgenomen en ze hebben zelf aangegeven dat ze wel willen vertrekken. Ze willen het toerisme nu juist stimuleren. Wij vinden het oké als ze naar Nepal reizen, maar wachten nog wel even af hoe de situatie zich ontwikkelt. Stel dat er meer aardschokken komen of dat de medische situatie enorm verslechtert, dan bekijken we het opnieuw.’ Omdat Pangea alleen individuele reizen aanbiedt, wil Ter Horst niet nu al iets communiceren naar klanten. ‘Als je groepsreizen aanbiedt, moet je online laten weten hoe en wat. Wij bieden alleen maatwerk, dus mensen komen naar ons met een bepaalde vraag. Als een klant nu Nepal wil boeken, zullen we het er met hem over hebben.’
Addie Schiphorst Preuper, Tiara Tours: noodplan
Het was even spannend voor Addie Schiphorst Preuper, directeur van Tiara Tours. ‘Ongeveer vijf uur na de aardbeving hoorde ik wat er was gebeurd. Ik ben naar kantoor gegaan en heb vanaf daar het noodplan in werking gesteld. We wisten dat er twee van onze klanten in Nepal waren en hebben hen kunnen traceren. Het heeft drie dagen geduurd om ze naar Nederland te krijgen en ze hebben in Kathmandu nog 29 uur op een vliegtuig moeten wachten.’ Er waren ook nog andere reizigers op weg naar Nepal. ‘We bieden een route aan van Tibet naar Nepal en er waren op het moment van de beving vijf mensen op weg naar Nepal. Zij zijn nu of naar huis, of nemen een andere route.’
Op 5 mei staat weer een reis naar Nepal gepland. ‘We zijn nog aan het bekijken of we hen een andere route gaan laten nemen dan de geplande. We communiceren direct naar de klanten toe, maar geven op onze website ook aan dat de reizen naar Tibet in elk geval gewoon doorgaan.’
Voor Tiara Tours waren het heftige dagen. ‘We hebben pas net weer contact gehad met onze touroperator ter plaatse, maar we weten niet eens of het kantoor er nog staat. Dit was voor ons de ergste ramp sinds SARS, maar we weten nu wel dat het noodplan werkt.’
Gert Nieuwboer, SNP: iedereen is thuis
‘We hadden net een groepsreis van 12 mensen aan het wandelen in het gebied toen de aardbeving plaatsvond’, vertelt Gert Nieuwboer van SNP. ‘Ze kwamen terug van een trekking en waren vrijdag aangekomen in Kathmandu. Gelukkig zijn ze inmiddels allemaal teruggevlogen, op verschillende vluchten. Het is een enorme toer geweest om iedereen thuis te krijgen.’
Direct nadat hij het nieuws hoorde, stelde Nieuwboer op kantoor een noodteam samen. ‘Contact met de mensen in Nepal was nauwelijks mogelijk, onze lokale agent was niet bereikbaar, het was echt een puinhoop.’ Voorlopig gaan er van SNP geen reizen meer naar het getroffen land. ‘Die stonden al niet op de planning. Nepal heeft twee seizoenen: een voor- en een naseizoen. Dit was de laatste reis van het voorseizoen en het naseizoen begint pas in september. Het is nu nog te vroeg om te zeggen of we die reizen door laten gaan. Het beeld van de ramp wordt nu pas wat scherper, maar we weten nog niet of de infrastructuur goed genoeg is voor reizen.’
Nieuwboer weet bovendien niet of er nu nog interesse is in reizen naar Nepal. ‘Ik denk dat iemand die een reis wilde boeken naar Nepal zich nu wel even achter de oren krabt. Maar wij gaan ons aanbod in het land niet nu al stop zetten. Wie weet is het met goede internationale hulp zo weer op orde en als het enigszins mogelijk is, wil ik het toerisme weer zo spoedig mogelijk op gang krijgen. Nepal is afhankelijk van toerisme, dus het is belangrijk dat mensen er heen blijven reizen.’