
KLM stopt per 1 april volgend jaar met speciale kortingtarieven voor touroperators.
Touroperators krijgen dan hetzelfde tariefsniveau als seat only tarieven.
Voorwaarden
‘Maar de touroperators behouden wel de bestaande gunstige boekingsvoorwaarden’, zeggen Carl Schelleman (vice-president sales & services) en Anton Vos (directeur sales leisure) bij KLM.
Piek
Volgens Schelleman (foto) boeken touroperators steeds vaker ‘in de piek van het piekseizoen’ en wordt steeds minder buiten het hoogseizoen geboekt. Bovendien boeken touroperators vooral op een handvol populaire bestemmingen.
‘Door de nieuwe prijsstructuur op verschillende bestemmingen, vooral in Zuid-Amerika en Azië, zijn de seat-only prijsniveau’s naar beneden aangepast, vaak onder de huidige touroperator-tarieven. Er blijft dan weinig ruimte om lagere tarieven voor touroperators te hanteren.’
Netto
Op dit moment liggen de touroperator-tarieven dus vaak lager dan de netto seat only tarieven, dus zonder belastingen en toeslagen. ‘Gemiddeld moet je denken aan ongeveer 5 procent lager’, zegt Schelleman, die erkent dat KLM met het nieuwe beleid meer flexibiliteit krijgt. ‘We spelen in op een ontwikkeling die we voor de langere termijn zien. Daarmee monitoren we hoe de markt, de klant en de concurrentie zich ontwikkelen.’
Voordeel
In de nieuwe situatie behouden de touroperators hun ruimere boekingsvoorwaarden, wat vooral betrekking heeft op de Ticket Time Limit, een ruimere verkoopperiode voor ‘Wereld Deal Weken’ en ‘Vijf Dagen Voordeel’-acties en voorwaarden voor wijzigen/annuleren. ‘Touroperators kunnen dat voordeel dus aan hun klant blijven doorgeven. En uiteraard kunnen de touroperators vanaf 1 april gebruik maken van al onze prijsaanpassingen als gevolg van ‘watch & match.’
Dynamic packaging
Volgens Schelleman heeft het nieuwe beleid niets te maken met het feit dat KLM zelf vanaf oktober weer een dynamic packaging-product op de markt brengt. ‘Dat staat helemaal los van elkaar. Dat we binnenkort via KLM.nl weer dynamic packaging gaan aanbieden, heeft daar niets mee te maken. Dat deden we 2,5 jaar geleden al, maar daar zijn we mee gestopt omdat de software niet meer voldeed. Dat we in oktober opnieuw dynamic packaging gaan aanbieden, is dus feitelijk niet echt iets nieuws. Driekwart van onze omzet komt van agenten, dus via het indirecte kanaal. Daarmee blijven agenten ons belangrijkste distributiekanaal.’
Door Theo de Reus
© 2014 TravMedia Company Hilversum. Alle rechten voorbehouden