Er komt geen fonds om gestrande luchtreizigers te helpen. De leden van wereldluchtvaartorganisatie IATA zien niets in plannen om een verplichte bijdrage te leveren aan zo’n fonds, dat volgens sommige airlines slecht draaiende concurrenten zou subsidiëren grotendeels zou opgaan aan bureaucratische rompslomp. Wel werd er overeenstemming bereikt over het aanbieden van vervoer aan gedupeerde passagiers.
‘We hebben afgesproken dat als een maatschappij failliet gaat andere airlines de gestrande passagiers tegen zogeheten ‘rescue fares’ gaan vervoeren’, aldus IATA-topman Tony Tyler in Brussel. ‘Maar een verplicht fonds is niet in ons belang.’
De speciale fares blijven tot twee weken na het faillissement boekbaar, op basis van beschikbaarheid. Tot nu toe was het een ongeschreven regels dat airlines te hulp schoten bij faillissementen. Vaak maken airlines ook publicitair handig gebruik van hun ‘hulpverlening’.
Volgens cijfers van de Europese Commissie raakt tussen nu en 2020 minder dan één procent van de luchtreizigers gedupeerd door het faillissement van een airline.
Peter Silbermann zegt
Kopregel op NU.nl: “Passagiers niet in kou bij faillissement Luchtvaartmaatschappij.”
Realiteit: andere luchtvaartmaatschappijen willen mij wel een last minute ticket verkopen als ze nog lege stoelen hebben.
Wat een flauwekul toch, die zogenaamde “rescue fares”.
Terecht heb je het woord hulpverlening tussen aanhalingstekens gezet Klaas-Jan.
Klaas-Jan van Woerkom zegt
Dank! Tja, ook in de luchtvaart geldt: de een z’n dood…