Er blijkt in de branche voldoende draagvlak te bestaan voor een andere Travelscan, zeg maar de Travelscan 2.0. Dat gebeurt wel op een iets ander ambitieniveau en tegen andere kosten. Maar positief is dat Sundio bereid is weer mee te doen met de Travelscan. Ik waardeer het ook zeer dat ook de andere partijen zo flexibel zijn dat zij zich hierin kunnen vinden. Dat is goed nieuws, want bedrijven zijn er niet bij gebaat als er helemaal geen cijfers zijn.
En iets is beter dan niets. Het ANVR-bestuur neemt binnenkort een besluit over de nieuwe Travelscan.
Ik ben blij met het Reiswerk Studentencongres, dat volgende week in het Turkse Lara wordt gehouden, Echt een uniek initiatief van de reissector, hbo-organisaties en vakbonden. Ik geloof niet dat er een sector is die iets soortgelijks doet. Waar een relatief kleine sector groot in kan zijn!
Het verheugt me dat we deze week van start gaan met Travel Tomorrow, waarbij veel partijen uit de branche meekijken naar een scenario voor de toekomst. Met zoveel partijen levert dit zeker een mooie kruisbestuiving op.
De Europese richtlijn pakketreizen bereikt z’n finale in de zogeheten tweede lezing door Europese commissie, -ministerraad en -parlement. We treden hierbij samen op met ANWB en Consumentenbond. Eind mei moet er een finale versie liggen. Daarna duurt het maximaal twee jaar voordat de richtlijn wordt omgezet in Nederlandse regelgeving.
Met de verbreding van de ANVR voor gerelateerde reisbedrijven zijn we op de goede weg. Het plan is de statuten te wijzigen, zodat het lidmaatschap van ANVR wordt losgekoppeld van SGR als het gaat om bedrijven die een enkele reisdienst aanbieden. Dat betekent dat autoverhuurders en cruisemaatschappijen lid van ANVR kunnen worden en het logo mogen voeren, zonder dat ze deelnemer van SGR zijn. Ze moeten uiteraard wel voldoen aan de kwaliteitscriteria die we aan alle leden stellen. Voor ons is het een mooie marktverbreding. Half juni buigt de ANVR ledenraad zich erover.