Iedere ochtend loop ik naar de keuken en hang ik vol euforie boven mijn moestuintjes. Ik juich als ik de eerste blaadjes zie van de rucola, ik klap voor de opkomst van de bosaardbeitjes en ik word bijna emotioneel als ik de dille als een dolle uit de grond zie opkomen. Inderdaad, samen met Julia ben ik bevangen door het moestuinvirus van de Albert Heijn. Beiden zijn we er heilig van overtuigd dat we komende zomer alle groenten uit eigen tuin halen.
Los van de inkijk bij de Van Hijums thuis, schrijf ik dit vooral om de, in mijn ogen, indrukwekkende marketing erachter te beschrijven. Twee voorbeelden. Ten eerste is een moestuin net als het ¬werven van klanten. Het Groeiboekje, dat je bij de moestuintjes ontvangt, instrueert de tuinder in spe: Geduld is het grootste goed in het laten slagen van de moestuin-missie. Gecombineerd met ¬Focus en Aandacht zijn dit drie elementen die je ook nodig hebt voor het laten groeien van een potentiele lead tot grote klant.
Ten tweede zijn de moestuintjes een fantastisch voorbeeld van de Peak-End Rule. U kent ‘m misschien wel: als klanten aan een ervaring terugdenken, is het niet het totaal aan ervaringen dat we onthouden. Je herinnert je de ervaring alleen op basis van bepaalde details: de ‘piek’ en het eind. In het geval van Albert Heijn is het dus niet het betalen bij de kassa (negatieve financiële prikkel) maar het ontvangen van een bakje geperste aarde en zaadjes die menig ouder en kind euforisch
maken.
Ik gun ieder bedrijf een florerende moestuin: heb geduld, aandacht en focus en de tuin der klanten kan wel ‘ns heel groot worden deze zomer.