Het is ronduit schandalig hoe de Consumentenbond met een amateuristisch flutonderzoek de reisbureaus te kakken zet. Direct door de mand vallende nepklanten ‘komen even een auto/treinreis door Marokko boeken voor vrienden van hun ouders’. ‘Ja ja, gie geleuft ut’, sprak mijn vader dan. Kom nou toch. Als de zogenaamde klant na het handen schudden, het voorstellen en het kopje koffie alleen nog stamelend concrete antwoorden op relevante vragen ontwijkt, kan ik het geen reisverkoper kwalijk nemen dat er belangrijkere zaken aan de orde zijn.
Van mij mag een ontmaskerde amateur kordaat de winkel uitgezet worden. Hoor je de bond zichzelf al belachelijk maken: ‘Onze mystery buyer werd ontmaskerd en weggestuurd’? Lees het ooggetuigenverslag maar van VX in de Amsterdamse Beethovenstraat. De Consumentenbond zou zich moeten schamen in plaats van reisbureaus op een arrogante manier neer te sabelen. Jammer ook dat de ‘pers’ dat gekrakeel klakkeloos overneemt.
Het enige concrete dat de nepklant kon zeggen was dat de reis 10 dagen moest duren en dat er een retourticket bij de reis moest komen… Duidelijk dus, ze blijven niet bij familie achter en er wordt niet terug naar huis gezwommen. De bond kan toch niet serieus genomen worden met zulke teksten? Belachelijk en als je zo’n onderzoek per se wilt doen, doe het dan met professionals.
Dit blad heette nog Reisrevue toen dat lang geleden een rechtszaak aanspande tegen de bond nadat die precies hetzelfde deed met flutonderzoekers. ‘Wanneer is de grote trek?’ luidde toen de hamvraag aan de balie… (De telefoon stond roodgloeiend bij African Holidays!). Ik ben van diverse kanten benaderd om de bond weer via de rechter tot de orde te roepen. Dat heeft toen geholpen. Waarom laat de ANVR haar tanden niet zien?