Nederlanders kunnen vanaf half juni weer met het vliegtuig naar een groot aantal buitenlandse bestemmingen. Zolang zieke mensen daar eerlijk over zijn en thuisblijven, is het RIVM niet bang dat passagiers elkaar op grote schaal zullen infecteren.
Een heel vliegtuig besmetten ‘heeft zich nog nooit voorgedaan’, zeggen hoofd infectieziektebestrijding Jaap van Dissel en Jacco Wallinga, verantwoordelijk voor de rekenmodellen, in een interview met NOS.nl.
Op de vraag wat er bekend is over het besmettingsgevaar in vliegtuigen, zegt Van Dissel: ‘Het is belangrijk dat de branche zelf criteria opstelt voor veilig vliegen. Dat zal nooit honderd procent zijn, maar het gaat er om dat de risicovermindering zo groot mogelijk is.’
‘We kennen een aantal situaties waarbij mensen met infectieziektes hebben gereisd, de Mexicaanse griep, gevorderde stadia van ebola, open tuberculose. Een van de dingen die je daaruit leert is dat als iemand met een besmettelijke ziekte aan boord is geweest zonder dat men het door heeft, dat het contactonderzoek beperkt kan blijven tot de personen die rond die persoon in het vliegtuig hebben gezeten.’
Oftewel: de kans dat een heel vliegtuig besmet raakt door een persoon is klein?
Van Dissel: ‘Die is buitengewoon klein. Dat heeft zich nog nooit voorgedaan. Terwijl mensen brakend met ebola in toestellen hebben gezeten, bij wijze van spreken. En vaak heeft dat überhaupt geen besmettingen opgeleverd.’
Op de vraag of de situatie in een vliegtuig complexer is dan in een trein of bus, zegt Van Dissel: ‘Nee, het is daarmee te vergelijken. Alleen bij vliegtuigen moet men bijvoorbeeld stilstaan hoe de luchtverversing is. Daar zijn studies van. Over het algemeen is de lucht naar beneden gericht, wat gunstig kan zijn omdat de druppels meteen naar de grond gaan.’
In treinen zitten minder mensen in een coupe om de anderhalve meter enigszins te respecteren. Waarom zou je dat in een vliegtuig niet doen?
Van Dissel zegt zich te kunnen voorstellen dat het ingewikkelder is om in vliegtuigen de anderhalve meter afstand aan te houden, ‘om toch nog tegen redelijke prijzen te kunnen vliegen’.
‘Maar in eerste instantie is het aan vliegtuigmaatschappijen om te laten zien dat ze mensen op een veilige wijze vervoeren. En dat begint met het feit dat iemand die vliegt thuis blijft als hij zich ziek voelt. Dus ik denk dat we daar zelf ook allemaal een belangrijke verantwoordelijkheid in hebben.’
Foto: Jaap van Dissel (Archieffoto TravMagazine)
Joost Tania zegt
Bijzonder … voor een specialist als Van Dissel om deze vergelijking te maken met Ebola. Hij zou toch moeten weten dat Ebola alléén overgedragen wordt via direct contact van mens op mens en via lichaamssappen, zoals bij HIV. Hij heeft de Nederlandse bevolking geleerd dat het COVID-19 virus wordt overgebracht via vochtdeeltjes in de lucht.
Als je meer wilt weten over de transmissie van Ebola, lees dan mee met de WHO: “The Ebola virus is transmitted among humans through close and direct physical contact with infected bodily fluids, the most infectious being blood, faeces and vomit.” op https://www.who.int/mediacentre/news/ebola/06-october-2014/en/