TravMagazine

Van der Heijden (Corendon): ‘Zwarte dag voor Nederlandse reiswereld’

Steven van der Heijden.

Deel dit artikel

‘Dit is een rampzalige, zwarte dag voor de Nederlandse reiswereld.’ Zo omschrijft Corendon-topman Steven van der Heijden het omvallen van D-rt Groep, het moederbedrijf van d-reizen.

‘Ruim 1.100 reisbranchecollega’s op straat, bijna de helft van het aantal reisbureaus weg als er geen doorstart komt. Veel erger kan het niet worden in de reiswereld.’

Gevraagd naar de gevolgen voor de branche, zegt Van der Heijden: ‘Het is een enorme ramp, maar het gaat op termijn de boel niet blijvend verstoren. Uiteindelijk sluiten de golven zich weer boven het gezonken schip. Het betekent weer een verdere verschuiving en versnelling van winkelverkoop naar online verkoop. Maar ook bestaande reisbureaus gaan ervan profiteren. Er gebeurt precies hetzelfde als altijd gebeurt wanneer reisbureaus ophouden of failliet gaan, alleen dan nu met een heel grote stap.’

Van der Heijden trekt een vergelijking met andere branches. ‘Je ziet dat er als gevolg van de coronacrisis in veel andere sectoren een behoorlijke versnelling van de verschuiving van offline naar online heeft plaatsgevonden. Dat gaan we in de reiswereld ook zien. Er zijn tot nu toe weinig slachtoffers gevallen bij reisbureaus, mede dankzij de steunmaatregelen van de overheid zoals NOW en TLV. Maar dit is wel een stevige, maar zeker niet onverwacht. Sinds D-rt de rechtszaak tegen SGR en de Nederlandse Staat aanspande, werd er openlijk over gespeculeerd omdat D-rt toen zelf duidelijkheid heeft gegeven over zijn benarde financiële positie.
Toen D-rt de rechtszaak verloor, kon je op je vingers natellen dat het een moeilijk verhaal zou worden. Ik heb me erover verbaasd dat D-rt z’n financiële problemen zo etaleerde in de rechtszaal want daardoor werd voor iedereen duidelijk dat D-rt weinig overlevingskansen had als hun vordering zou worden afgewezen. Dat is nu gebleken.’

Hoe groot schat je de kans op een doorstart?
‘Als er al sprake is van een doorstart, dan zal het hoogstens gaan om de krenten uit de pap. Ik kan me niet voorstellen dat onder de huidige omstandigheden een ondernemer het merendeel van de kantoren overneemt. De reiswereld zit nog steeds grotendeels op slot. Er komt heel weinig omzet binnen. Ik weet niet of je bij een doorstart recht hebt op NOW, daar is volgens mij nog geen jurisprudentie over. Je zult dus een goed gevulde portemonnee moeten hebben om het over te nemen. En wie heeft er momenteel strategisch belang bij de overname van honderden reisbureaus?. En wie kan zich dat veroorloven? Wie in de reiswereld heeft een pak met geld beschikbaar om in reisbureaus te kunnen en te willen investeren?’

Van der Heijden: ‘Ik vermoed, maar dat is speculeren op basis van het persbericht, dat de huidige eigenaren zich zullen melden voor een doorstart. Dat lijkt me zo ongeveer de enige optie. Maar ook die zullen extra financiering nodig hebben, want ze zijn niet voor niets failliet gegaan.’

Wat zijn de gevolgen voor Corendon?
‘Ook bij ons zal de verkoop een stukje verder richting online verschuiven.’

Je hebt ooit aangegeven geïnteresseerd te zijn in reisbureaus. Is dit iets voor Corendon?
‘Nee. Ik heb jaren geleden gezegd dat áls ik reisbureaus had gehad, dat ik ze dan niet zou sluiten. Net als we dat destijds bij TUI hebben gedaan, had ik ze onderdeel van de eigen sales en marketing gemaakt, met vrijwel alleen eigen producten. Maar ik zou geen reisbureaus kopen en dat is nog steeds zo. Het voordeel van kantoren zoals TUI die nu heeft, is dat je niet alleen reizen kunt boeken van klanten die binnenlopen, maar dat je medewerkers ook volledig kunt inzetten als onderdeel van je contactcenter.’


Deel dit artikel
Exit mobile version