TravMagazine

Travel Trend: ‘Hoop op een doorstart’

Deel dit artikel

Travel Trend zag het faillissement van d-reizen al aankomen en heeft een alternatief plan klaarliggen. Directeur Natasja Eshuis: ‘Maar tegelijkertijd is het natuurlijk slecht nieuws voor de reisbranche dat de grootste retailler failliet is gegaan. En dat het niet het laatste faillissement is, dat lijkt me ook duidelijk.’

Travel Trend had al een strategie klaarliggen, die nu vanwege het nieuws van vanochtend over het faillissement van d-reizen versneld moet worden uitgerold. Eshuis: ‘Wij gaan naar een betere balans tussen directe en indirecte verkoop. Op B2C zit een hogere marge, dat hebben we in dit geval dan echt wel nodig, en het personeel kan natuurlijk op hetzelfde product beide distributiekanalen bedienen. Daarnaast hoop ik toch echt, en niet alleen voor Travel Trend maar eigenlijk voor de hele branche, dat er een doorstart komt met welke eigenaar dan ook, zodat er een onafhankelijk retailkanaal in de branche blijft bestaan. Want er zitten nog steeds ontzettend goede reisbureaus tussen. Als er een onafhankelijke retailketen blijft bestaan die toekomstbestendig is, dan zal dat voor de hele branche fijn zijn. En misschien voor sommigen ook noodzakelijk.’

De touroperator heeft altijd veel samengewerkt met reisbureaus binnen de Dr-t Groep. ‘Het voordeel is dat met name bij ons de franchisekantoren heel groot zijn in omzet, dat past ook beter bij maatwerkreizen, en die kantoren blijven gelukkig overeind. Die zullen wel wat communicatie moeten doen natuurlijk om uit te leggen hoe het zit, maar op die franchisers kunnen we ook in de toekomst rekenen en dat is fijn. En ja, met 285 retail winkels kun je bij touroperators een aanzienlijk omzetaandeel realiseren. Bij de één is dat wat meer dan bij de ander. En dat gat moet snel gevuld worden.’

Ondertussen komen de telefoontjes van klanten al binnen: ‘Die reageren verder kalm en zijn vooral benieuwd of hun geld veilig is. En dan is het natuurlijk de vraag of de klant een reis heeft geboekt of een voucher in zijn bezit heeft. Voor beide scenario’s is de uitleg duidelijk, die hebben we inmiddels ook op onze website gedeeld. Hebben ze bij ons een reis geboekt, dan zeggen we: no worries, we voeren de reis gewoon uit. En wanneer mensen een voucher hebben, moeten ze die bij de SGR claimen. De SGR gaat vast ook snel communiceren, dus dan is dat verder ook duidelijk.’


Deel dit artikel
Exit mobile version