‘Als bedrijf hebben we veel zaken overwonnen. Dit gaat lastig worden en in veel delen van de wereld zal het eerst erger worden voordat het weer beter gaat. Maar het zal weer beter gaan. Onze industrie zal dit doorstaan.’
Dat schreef de CEO van Booking.com, Glenn Fogel, recent in een brief aan medewerkers.
‘In tijden van wereldwijde crises lijkt het alsof angst de overhand heeft, maar dat gebeurt nooit. Eenheid doet dat wel.’
Fogel (58 jaar) staat nu negen maanden aan het hoofd van Booking.com, dat als een van de grootste online travel agents (OTA’s) in de wereld hard is getroffen door de corona-crisis en maatregelen neemt om geld te besparen. Na Expedia (omzet 88 miljard dollar, ofwel 78.9 miljard euro) is Booking.com met een omzet van 81,6 miljard dollar (ofwel 73,1 miljard euro) het tweede (online) reisbedrijf in de VS. De genoemde cijfers zijn uit 2017.
‘Als ik me zorgen maak denk ik: dit gaat ook weer stoppen. We hebben eerder pandemieën meegemaakt en daar zijn we ook weer uitgekomen. Mensen gaan weer reizen’, zegt Fogel in een interview in NRC Handelsblad.
Booking liet een maand geleden aan investeerders weten dat het aantal boekingen in het eerste kwartaal van dit jaar met 5 tot 10 procent zou terugvallen als gevolg van de corona-crisis. Tien dagen later moest het bedrijf dit al herzien. Nu zegt Booking geen voorspellingen meer te doen over de impact van het virus.
Op de vraag hoe hard de klap gaat zijn, zegt hij: ‘Op de langere termijn gaan we het redden. Maar veel anderen gaan het heel moeilijk krijgen. De hotels, de autoverhuurders. Wat we nu nodig hebben: overheden die de reisbranche steunen.’
Fogel zegt momenteel niet veel te kunnen doen om hotels die in de problemen zitten te helpen. Er zijn nu geen klanten. Hij ziet het als zijn belangrijkste verantwoordelijkheid zijn eigen mensen te beschermen. ‘We zullen praten met overheden en lobbyen: jullie moeten de hotels nu helpen. En dan, als de zon weer schijnt, zullen we de hotels helpen om de klanten weer terug te laten komen.’
Fogel was hiervoor bankier bij zakenbank Morgan Stanley en werkte onder andere met airlines die failliet gingen. Op de vraag of veel hotels failliet zullen gaan, zegt hij: ‘Eigenaren veranderden, maar vliegtuigen bleven vliegen. Zo zal het met hotels ook gaan. Er is geen aardbeving geweest, hè? De eigenaren veranderen, maar de gebouwen blijven staan. Tenminste, als overheden doen wat ze moeten doen.’
Koninklijke Horeca Nederland suggereerde eerder dat bedrijven als Booking.com hun commissies verlagen. Fogel voelt daar weinig voor. ‘Dat is een interessante. We verplichten niemand onze site te gebruiken. Je zegt: verlaag commissies. Ik heb een ander idee: verlaag je prijzen.’
Of hij daarmee suggereert dat hotels nu hun prijzen moeten verlagen? ‘Precies.’
Gevraagd of mensen weer gewoon gaan reizen als de crisis voorbij is, zegt hij: ‘We gaan weer reizen. En ja, dat zal vast anders zijn. Misschien eerst alleen in eigen land. Er zullen meer checks en restricties zijn. Maar we gaan weer terugkomen. Er gaat weer een jaar zijn dat Booking.com een nieuw record gaat breken. Is dat 2022, 2023, 2021? Ik weet het niet.’
Platforms
Volgens Dirk Beljaars, directeur van Koninklijke Horeca Nederland, hebben de boekingsplatforms ‘geen enkele hand uitgestoken’, zegt hij tegen de krant.
Op de hulp die Booking-topman Fogel aanbiedt als de crisis voorbij is, zitten hotels volgens hem nu niet te wachten. ‘Dat is wel makkelijk, als het weer goed gaat dan gaan we weer helpen. Bedrijven hebben nú hulp nodig. We hebben veel aan de platforms te danken, maar laten we eerlijk zijn: zonder hotels heeft Booking niks te verkopen.’ (Foto Shutterstock)
Foto: Glenn Fogel, CEO van Booking.com (Foto Booking.com)