
Lelystad Airport moet in april 2020 open om Schiphol lucht te geven. Dat zegt ANVR-voorman Frank Oostdam dinsdag in de Telegraaf, waarin verslag wordt gedaan van het Reisgala van TravMagazine.
Oostdam over Lelystad: ‘Dat is de afspraak. Wij zijn voor gematigde groei van het vliegverkeer, waarbij de vervuiler best extra mag betalen. Schonere, stillere en zuinigere vliegtuigen moeten juist beloond worden. Wij zijn ook niet tegen een vliegtaks, zolang die maar gebruikt wordt voor een duurzaamheidsfonds.’
In het Stan Huygens Journaal van de Telegraaf komen meerdere branchegenoten, die op het Reisgala aanwezig waren, aan het woord over het thema duurzaamheid. Een thema dat aansluit bij de uitreiking van de prestigieuze Sustainable Travel Award, een initiatief van ANVR en TravMagazine, aan SNP Natuurreizen. Directeur Gert Nieuwboer, van huis uit bioloog, was apetrots.
Volgens topman Arjan Kers van TUI Nederland is duurzaamheid niet meer weg te denken in het toerisme. ‘Elke reisorganisatie zal zijn bijdrage moeten leveren om verantwoorde vakanties te bieden. Wij investeren er al veel in.’
Oostdam beaamt de trend. ‘De consument is bezig met groenere vakanties. Daar werken onze leden ook massaal aan.’
Louis Frankenhuis, die zich met adviesbureau De Reisfabriek meer inzet voor duurzame én realistisch geprijsde vakanties, zegt: ‘De reissector draait zichzelf de nek om als er geen harde maatregelen worden genomen. Reizigers zouden 20 à 30 procent prijsverhoging van vliegtickets nauwelijks merken.’
VVD-Kamerlid Remco Dijkstra, die ook op het gala aanwezig was, laat weten de snelle opening van Lelystad Airport erg belangrijk te vinden. ‘Onlosmakelijk verbonden met Schiphol. De luchtvaart steekt veel geld in moderne vliegtuigen die minder lawaai maken.’