Blog: Luxury on steroids - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Blog: Luxury on steroids

Door: | 20 februari, 2016

Nederlanders gaan steeds luxer kamperen. Tegenwoordig hebben al heel wat kampeerders hun fluttentje in de Ardennen vervangen voor een luxueuze glamping-hut in Zuid-Frankrijk. Ikzelf ben een gevorderde backpacker, maar qua kamperen ben ik nog een groentje.

Dat heeft overigens niets te maken met het feit dat je geheel vrijwillig, buiten op de grond, onder zijl op een paar stokken – terwijl er stenen huizen zijn – je ogen toe doet. Nee, eerder omdat ik gewoon onervaren ben. Maar als ik mocht kiezen, doe mij dan graag die échte kampeer-ervaring. Liefst in het Canadese ongerepte groen, middenin de natuur, met zowaar een schoffelende bruine brombeer voor de deur.’ Oké, tentrits dan.

Naast de glamping-trend, moet je anno 2016 ook niet gek opkijken wanneer je op vakantie in je vijfsterrenresort aan de bar wordt bediend door een robotarm. En de cruiseschepen? Die lijken hedendaags al een bestemming an sich. De mogelijkheden aan boord zijn eindeloos; je strijkt zomaar neer op een ligbedje op een kunstmatig strand aan de golfsimulator, of roetsjt naar beneden van de Tikibad-waardige glijbanen, na een ritje op het botsauto-parcours. They really do have it all. De term ‘zeekastelen’ dekt niet meer, ‘drijvende luxedorpen’ lijkt mij meer toepasselijk.

Met andere woorden; de vakantieganger heeft alles binnen handbereik. Je hoeft nauwelijks een stap te zetten buiten je hotel, van je glamping af, of aan wal. Ideaal. Maar, verliezen de aanbieders hiermee niet het hoger doel van reizen uit het oog?

Oké, wij vakantievierende Nederlanders vertoeven het liefst in die penthouse suite met werelds uitzicht vanaf de top van de Maslov-piramide. We laten ons graag verrassen, betalen liever niet te veel en luxe staat toch onverbiddelijk in relatie tot vakantievieren. Mede mogelijk gemaakt door… ons. Het verwachtingsmanagement van de reiziger hebben wij namelijk zelf in handen. Maar misschien moet er voorzichtig worden gewaakt voor verzadiging van het luxesegment, voordat het anno 2020 is getransformeerd van luxe 2.0 naar luxury on steroids.

In de psychologie wordt vaak gesproken van de ‘kunst van het nietsdoen.’ Praten wij over vijf jaar over de ‘kunst van het reizen?’ met een vleug nostalgie – over de reinste vorm ervan in haar verleden tijd?

Ik daag reisagenten en touroperators graag uit, opnieuw te zoeken naar die pure reiservaring voor de klant. De thrill van ontdekking, die je krijgt wanneer je je op een nieuwe plek begeeft, waarnaar de tentakels van het massatoerisme nog niet reikte. De échte authentieke reisbeleving. Hoe kun je die nog bieden? En welke landen hebben potentie? Dát, vind ik persoonlijk nou een kunst.

(Visited 303 times, 1 visits today)

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel