ANVR-voorzitter Frank Oostdam en vicevoorzitter Arjan Kers (tevens general manager van TUI Nederland) gaan donderdag 28 januari in gesprek met demissionair premier Mark Rutte. Zij worden ’s morgens ontvangen in het Torentje in Den Haag.
Oostdam en Kers willen met de minister-president spreken over de huidige positie van de reissector, het steunmaatregelen-pluspakket en het toekomstperspectief.
De zwaar getroffen reissector die nu al zo’n 10 maanden praktisch volledig stilligt en verzocht is in ieder geval nog tot 1 april geen reizen uit te voeren.
‘De bij ons aangesloten reisbureaus, reisorganisaties en zelfstandige reisagenten, de zzp-ers in onze branche staat het water aan de lippen. Maar wij blijven uiteraard het reisadvies van Buitenlandse Zaken volgen; dus naar oranje bestemmingen wordt sowieso niet gereisd. Helaas denken airlines daar anders over’, zegt Oostdam.
Hij vult aan dat het belangrijk is de focus te houden op waar reisadviezen feitelijk voor zijn bedoeld: namelijk de veiligheid op bestemming en niet op het ‘binnen houden’ van Nederlanders.
De reissector is opgelucht dat ook de zwaar getroffen reisbedrijven in aanmerking komen voor het steunmaatregelen-pluspakket dat de regering in december in het vooruitzicht heeft gesteld. Met vele honderdduizenden annuleringen, hoge repatriëringskosten en een omzetdaling van gemiddeld zo’n 85 procent is 2020 een dramatisch jaar geweest voor de reissector. Helaas is het eind nog niet in zicht. Reisbedrijven hebben steun dan ook hard nodig om de winter te overbruggen in de hoop zich straks te kunnen focussen op wat wél kan, zegt de ANVR.
En ook daar willen Oostdam en Kers over van gedachten wisselen met Rutte. Hoe kan een exit-strategie er uit komen te zien, hoe kunnen we het reizen verantwoord weer opstarten? Naast het vaccin dat een oplossing biedt, kunnen ook testen voor de nog niet gevaccineerden of veilige corridors van de ene naar de andere bestemming mogelijk uitkomst bieden om reizen weer mogelijk te maken.
Oostdam: ‘We willen er uiteraard alles aan doen om met zoveel mogelijk reisbedrijven op een goede manier de eindstreep te halen. Je merkt nu al aan consumenten dat zij enorme behoefte hebben aan vakantie. Weliswaar blijft het boeken achter, maar aan het surfgedrag merk je dat de Nederlander weg wil.’ (Foto Shutterstock).