Consumentenbond fileert reisverzekeringen via reisbureau - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

1 Reactie

Consumentenbond fileert reisverzekeringen via reisbureau

Door: | 8 januari, 2020

De Consumentenbond is uitermate kritisch over de reis- en annuleringsverzekeringen die reisorganisaties zelf aan hun klanten aanbieden. ‘De consumentenbond adviseert reizigers niet klakkeloos de reis- en annuleringsverzekering aan te vinken die luchtvaartmaatschappijen of reisbureaus aanbieden. De dekking valt vaak tegen en de voorwaarden zijn onduidelijk. De premie is relatief hoog: gemiddeld procent van de reissom. Ook zijn er zijn veel beperkende voorwaarden.’

De consumentenbond heeft de polisvoorwaarden van 15 reisaanbieders onderzocht en reageert kritisch in haar koopadvies naar haar leden. ‘Vliegticketverkoper WTC spant de kroon met premies tot wel 28% van de reissom…Sunweb en TUI zijn onduidelijk over de voorwaarden. Beiden melden dat de klant met de aangeboden verzekering ‘om elke reden’ mag annuleren. Maar in de polisvoorwaarden van de verzekeraar zelf (de Europeesche) staan diverse uitsluitingen. Denk daarbij aan noodweer op de vakantiebestemming, een ernstig ziek huisdier en zelfs het faillissement van de reisorganisatie.’

De vaagheid van de beperkingen wordt door de Consument met name genoemd. ‘De uitsluitingen worden vaak niet vermeld in de verzekeringskaart waarin de verzekeraar de belangrijkste kenmerken van zijn product samenvat. Zoek- en reddingskosten zijn bijvoorbeeld uitgesloten bij de verzekeringen die Easyjet en Schipholtickets aanbieden. Maar dat blijkt pas na lezing van de uitgebreide polisvoorwaarden. Dit is bijvoorbeeld een belangrijke dekking voor wintersporters, wandelaars en zeilers. Ook wintersportdekking ontbreekt in de meeste reisverzekeringen, zelfs bij aanbieders van vluchten naar winterbestemmingen.’

Ook op het gebied van bagagedekkingen scoren de reisverzekeringen slecht. ‘Reisverzekeringen scoren ook slecht op bagagedekking. Vooral de dekking van elektronica, zoals laptops, camera’s en smartphones, is minimaal. Expedia biedt een verzekering aan die smartphones en tablets zelfs helemaal uitsluit van dekking. Net als fietsen, kunstgebitten, gehoorapparaten, sleutels, brillen, lenzen en reisdocumenten. Ook Ryanair (Europ Assistance) sluit elektronica, brillen en contactlenzen uit van dekking. Bij bagage die wel onder de dekking valt, keert de verzekeraar alleen uit als de verzekerde een aankoopbewijs kan laten zien.’

(Visited 618 times, 1 visits today)

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel

Reacties

  1. Annie Veenema TravelXL Reisburo Borger

    Wat mij dan weer opvalt is de kop : Consumentenbond fileert reisverzekeringen via reisbureau !! Terwijl er in het hele stuk alleen maar over Sunweb TUI WTC en Expedia gesproken wordt. Komt geen enkel reisbureau in het hele stuk voor, waarom dan deze kop?
    Een beetje reisbureau geeft een gedegen en goed advies aan de klant en vraagt door of er bijzondere zaken spelen, waar ze eventueel voor verzekerd willen zijn. Hierdoor krijgt een klant een reëel beeld over de dekking en de voorwaarden.

Reacties

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.