TravMagazine

Conflict ANVR en Emirates over NDC

Walter Schut

Deel dit artikel

Tussen ANVR-agenten en Emirates is een conflict ontstaan over in de invoering van NDC in Nederland.

Per 1 juli schakelt Emirates over op NDC voor agenten, maar een deugdelijke mogelijkheid voor agenten om hierop aan te sluiten, ontbreekt volgens de ANVR.
‘Een goed werkzame aansluiting ontbreekt, inhoudelijk kunnen geen vragen over invoering worden beantwoord, er is amper een implementatietermijn. Dit lijkt nergens op’, zegt Walter Schut, adjunct-directeur van de ANVR.

Diverse airlines ontwikkelen op dit moment New Distribution Capability (NDC), een boekingsmogelijkheid voor agenten als alternatief voor de bestaande reserveringsmogelijkheden via de GDS’en.
De nieuwe NDC-standaard geeft airlines meer mogelijkheden, maar stelt uiteraard ook eisen aan de gegevensuitwisseling tussen agenten en airlines.

In juli 2020 sloot Amadeus met Air France-KLM een overeenkomst over de invoering van NDC. Een doorbraak voor zowel Amadeus als KLM, zegt Schut. Per 1 juli 2021 wordt NDC door Air France-KLM voor de leisure-markt in Nederland ingevoerd. Gelijktijdig voert Air France-KLM een toeslag in van 26 euro (retour) op GDS-boekingen, tenzij de boeking wordt gemaakt via NDC.

Walter Schut: ‘Wij hebben het afgelopen jaar intensief met KLM technisch overleg gevoerd om er voor te zorgen dat agenten daadwerkelijk vanaf 1 juli via NDC kunnen boeken. Voor touroperatortarieven gaat het er nog om spannen, maar voor de rest gaat het lukken.’

Agenten kunnen koppelen via Amadeus of zogenaamde ‘aggregators’. OTA’s (online travel agents) en consolidators hebben veelal een directe aansluiting.
Schut: ‘Goed overleg en er samen technisch uitkomen. Dit geldt echter niet voor Emirates. Zij gaan gewoon vanaf 1 juli een toeslag rekenen en hebben een volstrekt onvolwaardig NDC-alternatief beschikbaar voor de agent. Er wordt zomaar wat over de heg gegooid.’

Overleg
De ANVR heeft meermaals om opheldering gevraagd. Na twee maanden kwam er van Emirates een weinig zeggende reactie, zegt Schut.
‘Zelfs een verzoek tot overleg wordt geweigerd want ‘we gaan toch niks veranderen of er over onderhandelen’. Anders dan bij KLM en andere airlines die wél op een goede manier NDC -invoeren, sta je bij Emirates als agent op achterstand. Emirates rekent aan agenten via het GDS een toeslag die ze op de eigen website niet rekenen. En als je via NDC zou willen/kunnen boeken, ben je als agent veel meer tijd kwijt aan afhandeling. Je wordt bij Emirates als agent dus door de hond of de kat gebeten.’

Schut geeft aan dat de ANVR altijd bereid is om op technische punten over NDC met airlines te overleggen. ‘We verkopen graag hun stoelen, zeker nu de markt weer aantrekt. Dat kan via het CRS of via goede NDC-oplossingen van de airline. Uitgangspunt is en blijft een eerlijk speelveld tussen agenten en airlines in de distributie van vliegtickets. Als een airline dat niet respecteert zoals Emirates, waarom willen zij dan nog via een agent verkopen?’

Emirates laat desgevraagd weten niet te willen reageren en geen aanvulling te hebben op de bestaande communicatie met ANVR vanuit het hoofdkantoor.

Foto: Walter Schut.


Deel dit artikel
Exit mobile version