Column Tijn Kramer in Travmagazine: Blauw, het nieuwe Oranje KLM
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Column: Blauw, het nieuwe Oranje

Door: | 25 mei, 2018

Laatst had ik het genoegen met KLM te mogen meevliegen op hun inaugurele vlucht naar het Braziliaanse Fortaleza. Het was een unieke dag want tegelijkertijd vertrok Air France vanuit Parijs naar dezelfde bestemming. Het werd een ouderwetse luchtrace! Wie zou er eerder aankomen? Ik kan dit verhaal niet bevestigen, maar het zou zomaar eens kunnen dat er in de KLM-cockpit is geroepen het gas er volop te gooien toen we even tweede vlogen. Hoe dan ook, het Polygoon-journaal klonk later in mijn hoofd: ‘Hulde! Onzer blauwe trots landde als eerste op Fort Schoonenborgh’, ooit de naam van Fortaleza.

Trophy wives

Diezelfde avond werd de komst van de airlines gepast gevierd met de lokale notabelen. Zo’n avond dat je denkt: zo, die vier uur krijg ik nooit meer terug in mijn leven. Oud Braziliaans geld, met veel te jonge trophy wives en ellenlange speeches. Toch was het geen geheel verloren avond, met dank aan de details. Aan de Franse dranktafel stond een jongeman in witte handschoenen de flessen Moet & Chandon van 50 euro per stuk uit te schenken. In de Hollandse hoek werd er rap koude Heineken getapt. Symboliek ten top! En oh ja, iedereen deed wel of er net een echt Air France-toestel was geland, maar in realiteit was het Joon, het nieuwe lifestyle-merk. Zeg maar het trendy Kornuit-pilsje van Grolsch of de quasi gezonde groene stevia-versie van Coca Cola… u weet wel, de toekomstige vulling van de Xenos-schappen. Met verbazing stond ik naar de opgetrommelde crew te kijken van HipstAIR. Geen stijlvolle Air France outfits van Christian Lacroix, ook niet de stralende A-list crew van KLM, maar ogenschijnlijk net aan puistjes ontsnapte tieners in kekke gestreepte t-shirtjes, trendy broeken, huppelrokjes en spierwitte gympen. Ze zagen eruit als de vakkenvullers bij de Aldi, een bijpassend drankje had Red Bull kunnen zijn. Je zag het schaamrood op de Franse kaken net niet, net als de wolk van naderend onheil.

Napoleon

De rest is bekend, de CEO stapte de volgende dag op en inmiddels gaat er een golf van patriottisme door ons land. In een WK-loos jaar is KLM ons nieuwe Oranje. Maar laten we scherp blijven: als we de gemiddelde Nederlander vragen naar Macron, zegt de helft: ‘lekker bij de koffie, maar wel wat duur’. Dus PVV, we gaan niet de koning naar Parijs sturen want zoiets loopt historisch gezien nooit goed af. En we waken voor chauvinisme. Het is sowieso een Franse uitvinding, vernoemd naar Nicolas Chauvin, soldaat in de Grande Armee van Napoleon. Zeventien keer gewond, en daardoor zwaar mismaakt, maar altijd maar weer vooraan op het slagveld. Ironman avant la lettre. Historici twijfelen nu of hij echt heeft bestaan… de Fransen hebben hun propaganda dus al eeuwen op orde.

Eigen kracht

Nee, eigen kracht, het is beter alle mogelijke scenario’s uit te gaan tekenen met aanverwant strijdplan. Kan KLM dan ook solo, zoals half Nederland wenst?  Alles kan. Hoewel alleen? Laten we zeggen dat KLM best even op Secondlove.nl/airlines mag gaan kijken alvorens het zich op Tinder aanmeldt. Plenty of fish in the air. Maar hoe kom je dan van die geldslurpende high maintenance trut af in d’r luxe Parijse appartement? To catch a frog, you have to think like one! Frankrijk is de bakermat van menig revolutie, ze hebben het concept praktisch uitgevonden. Dus dan rest de bedrijfseconomische versie van treiteren, opruien, pesten, dwarsliggen, vechten, zeuren, geheime liaisons, dubbele agenda’s, en knokken tot de zon opkomt. Mocht KLM ooit van Air France af willen, dan moet het zorgen dat Air France van KLM af wil.

(Visited 397 times, 1 visits today)

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel