Column: Transavia 50 jaar - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Column: Transavia 50 jaar

Door: | 16 november, 2016

Transavia bestaat vandaag exact 50 jaar. Dat wil zeggen: op deze datum, terug in 1966 vond de eerste vlucht plaats tussen Amsterdam en Napels. In de jaren erna kende Transavia vele bijzondere momenten met misschien wel als grootste ongeschreven hoogtepunt dat de airline heel wat generaties Nederlanders voor het eerst heeft laten meemaken wat het is om te vliegen. Ook mijzelf, midden jaren ’70, met mijn grootmoeder mee naar het toen nog o zo verre Spanje. Vijftig jaar Transavia. Als eerbetoon een blik op verleden, heden en toekomst van een stukje Neerlands trots.

Vooraf: Transavia is eind 1965 opgericht door een Belgische en een Schotse particulier onder de naam Transavia Limburg N.V. en kende Maastricht Aachen Airport als thuisbasis. In het voorjaar van 1966 werden alle aandelen overgenomen door de Amerikaanse maatschappij Boreas Corporation uit Florida, die in juni 1966 John Block aanstelde als algemeen directeur. Block was ook betrokken bij Martinair en heeft later Air Holland opgericht.

Vijftig jaar geleden 16 november 1966!: de eerste commerciële vlucht als Transavia Holland. Het Nederlands Dans Theater en het Nederlands Balletorkest van Amsterdam naar Napels werden vervoerd. Eind 1966 had Transavia Holland de beschikking over drie DC-6 (foto) toestellen

dc6

De jaren ’70: de transatlantische jaren (wow)

Transavia uit tot een grote speler in de Nederlandse markt met een aandeel van 45% in het vakantieverkeer. In de vloot kwamen ook de eerste jets, de Caravelles en later de Boeing 707 en 737, en ook werden intercontinentale bestemmingen aangedaan zoals Iran, New York, Boston, Sydney, Biafra, DDR, India, Kenia, Brazilië. Tot 1977 vloog de maatschappij met haar Boeing 707-vloot (foto onder) trans-Atlantische routes in opdracht van derden en vond vrachtvervoer plaats. Transavia had al sinds 1968 landingsrechten op New York voor zowel personen- als vrachtvervoer.

707

De jaren ’80 en ‘90: lekker op vakantie

Sinds de jaren tachtig is de maatschappij vooral actief als chartermaatschappij in Europa en omstreken. In 1986 werd de naam Transavia Airlines omdat het zich meer ging toeleggen op lijndiensten, met als eerste een dienst op London Gatwick. Ook steeds meer vakantiebestemmingen werden volgens een vaste dienstregeling aangevlogen waarmee de basis voor het huidige netwerk werd gelegd. De vloot werd gestandaardiseerd op de Boeing 737, waarvan in 1986 ook de eerste Boeing 737-300 in gebruik werd genomen.

Na 2000…Sinds 2003 is Transavia een volledige dochter van KLM, dat deel uitmaakt van de Air France/KLM Groep. Binnen de Groep opereren zij zelfstandig op de markt. In december 2004 werd de naam van Transavia Airlines veranderd in transavia.com. Transavia gaat verder richting het lowcostmodel, met tevens de oprichting van een dochter met de naam Basiq Air-naam, die niet brengt wat het moet doen en niet lang daarna uit de markt wordt gehaald. In 2006 en 2015 krijgt Transavia een nieuwe huisstijl (afbeelding onder). De laatste veranderingen bestaan onder andere uit een nieuw uiterlijk voor de vliegtuigen, een naamswijzing (van transavia.com naar Transavia) en een nieuw logo.

Verder werd bekendgemaakt dat Transavia wil groeien in Europa. Transavia kijkt Europees rond en binnen het partnership van KLM & Air France zijn er vele plannen met de airline. In Frankrijk wordt Transavia.com France opgericht, er is kort een Deense tak geweest en zoals bekend heeft de airline recentelijk, maart dit jaar, ingezet op München als hub.

vacay

 

De toekomst: geen easyJet 2 maar plannen genoeg

De plannen als pan-Europese lowcoster zijn gesmeed maar nog niet tot wasdom gekomen. En dat lijkt er ook niet van te komen. Kersvers AF/KLM topman Jean-Marc Janaillac presenteerde eerder deze maand zijn plannen (‘Trust Together’) en gaat een andere richting op dan zijn voorganger De Juniac, nu IATA-topman. Het is niet per se slecht nieuws: Transavia gaat het Ryanair of Easyjet model dus niet achterna, maar doet het via de Vueling-Eurowings route: groeien vanuit de thuishaven, in het geval van Transavia zowel Nederland als Frankrijk.

Gaat daarbij Transavia ooit terug naar haar spannende transatlantische begin? Het lijkt er nog niet op maar uit te sluiten valt het niet als straks de Norwegians, WOW Airs en Air Asia’s de markt low cost long haul verder gaan bestormen…het lijkt me persoonlijk een mooie gedachte om uit te werken voordat het te laat is. Maar dat er volop plannen met de jarige zijn – en dat er dus toekomst is voor het vandaag gouden Transavia – dat is zeker duidelijk. Dat kan ook niet anders, het is een icoon van een merk, geliefd bij velen, net als de grote broer. Transavia is Elfstedenkoorts bij de eerste nachtvorst, het eigenwijze Nederlands vingertje aan de internationale onderhandelingstafel, gemopper over het weer, onze mondiaal ondernemende blik en Hema rookworst ineen. Onmiskenbaar Nederlands, tot ver over de grenzen.

winglet

Tijn Kramer.

(bronnen: oa wikipedia, airwork, airliners.net,Transavia)

 

(Visited 733 times, 1 visits today)

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel