Column: Les Misérables door Tijn Kramer in TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Column: Les Misérables

Door: | 23 april, 2018

Zo af en toe bezoek ik mijn oude studievriend Jacques de la Grève. Hij heeft altijd wel tijd voor een goed glas wijn want hij is piloot bij Air France. Als ik hem tref bij Café des Moeufs Faciles heeft hij altijd zijn stoere pilotenpet op. ‘Haha, oui, oui, mon ami, dat moken zu niet meer bij de Ka Uhl Eme. Dan hadduh zu maar moetuh stakuh, dan haddu zu hunne pet nok mokke houdu.’ Hij schonk de Sancerre uit in onze glazen. ‘Kijk, ik heb een très, très zwaar levennn…afgelopen maand trois dagen Tokyo, vijf daguh vrij, deux dagen stakuh, trois dagen Nouveau York met Nathalie, quatre dagen vrij, beete stakuh, Gaudelopue met Noamie, dagje golfu en stakuh, bon…en zo plus hahaha’

Het stakingsrecht is een terecht verworven wettelijk middel om, in een notendop, uitbuiting en misstanden tegen te gaan. Nou ja, dat is mijn interpretatie. Volgens het Europees Sociaal Handvest mag je gewoon samen staken als je er met je baas niet uitkomt, al gaat het over de hoeveelheid Twixen in de snoepmachine. Een staking is ‘de tijdelijke weigering om het werk te verrichten door een groep medewerkers teneinde een bepaald collectief belang te behartigen’. Dan mag je nog wel kijken of de staking onrechtmatig is, maar dan tikken de verliezen doorgaans allang aan. Maar dat hebben we zo afgesproken.

H&M landen

Kijk, als ik aan stakingen denk, denk ik aan nodige, nuttige, moedige stakingen. Zeker niet altijd, maar er zitten toch wat historische momenten tussen die tot een betere wereld hebben geleid. Uiteraard al in de industriële revolutie met vaak mensonterende uitbuiting van de werkende klasse. En ook later: de moedige Februaristaking. Of uit de jaren ’80: de dokwerkstaking in communistisch Polen en de massale arbeidersstakingen in het Verenigd Koninkrijk. Maar sindsdien gaat het Europa zo goed, dat de noodzaak gelukkig afnam. Bij ons dan. Want, laten we het de H&M landen noemen, van mij mag half Bangladesh morgen gaan staken, een T-shirt van een paar euro en nog winst maken ook…dat kan niet en dat klopt niet.

I dreamed a dream

Maar we zijn nu niet in Lahore of Calcutta maar in Parijs (…en let wel, ook elders, AF staat niet alleen). Maar nu zijn het de Fransen die deze maand op 10,11, 17, 18, 23 en 24 april het werk neerleggen. Waarom ook alweer? Welk onrecht wordt deze Jean Valjeans aangedaan? Nou, zet u maar even schrap want Les Misérables is niets bij. Een co-piloot verdient er ongeveer 12.000 euro bruto gemiddeld en een piloot neemt einde maand 18.000 euro mee naar huis. (bron: La Croix, 30 maart 2018). Natuurlijk is dat niet genoeg, een beetje wijnkelder in het buitenhuis kost nu eenmaal wat. De piloten eisen een loonsverhoging van zes procent, wat zou betekenen dat veertig procent van operationele winst naar de 3500 piloten zou gaan, nog geen 8 procent van het totaal aantal werknemers, de overige 92 procent verdient ongeveer 3000-3500 euro gemiddeld per maand. Sinds de dagen van Marie Antoinette hebben we zelden zulke Franse hebzucht gezien. O ja, ze weigeren het bod van vierenhalf procent erbij. ‘I dreamed a dream, my life would be so different from this hell I’m living’.

Luxepaardjes

De met oogkleppen getooide Franse piloten maken een farce van het stakingsrecht. Ze nemen hebberig het aan de rand van de afgrond verkerende Alitalia als voorbeeld, terwijl ze beter kunnen kijken hoe de concurrentie, inclusief kleine grote broer KLM, het aanpakt om te zorgen dat er over tien jaar überhaupt nog gevlogen wordt. De staking kost 25 miljoen euro per dag! De luxepaardjes swaffelen hiermee hun eigen collega’s met een dwangmiddel dat nooit voor dit soort eisen bedoeld kan zijn geweest. Om nog maar te zwijgen over de hele dikke middelvinger naar de vele tienduizenden klanten die hun reisplannen in het water zien vallen. Je weet wel, de mensen die hun salaris uiteindelijk betalen. Stakingen zijn anno 2018 weer helemaal terug, maar tonen zich als een cassettebandje in een tijd van Spotify. Als we iets leren deze weken is dat het Europees stakingsrecht aan herziening toe is.

 

(Visited 308 times, 1 visits today)

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel