Column: The Reisagentinator - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Next
event
in

54

days
Scroll naar boven

Top

0 Reacties

Column: The Reisagentinator

Door: | 21 juni, 2019

Kent u ‘De Chinees’ nog? Die van die fraaie 3D-waterval lampen, een gratis kalender rond oud en nieuw en een pilsje bij het wachten op nummer 83. Er zijn er nog maar een stuk 1300 ‘Gouden Draken’ en ‘Peking Palacen’. Zeven jaar geleden waren dat er 500 jaar meer in het straatbeeld. Jammer. We halen ook niet meer af, we bestellen online wel. Veel duurdere Ramen, Pho of Sushi. Gemaakt door de dochters en zonen van de afhaalchinees. Dat vind ik dan weer mooi.

U voelt het bruggetje al, of in dit geval het Chinese muurtje. Ik dacht eraan omdat we zo langzamerhand op een St Andreas breuklijn staan tussen ‘brick’ en ‘click’. Laten we zeggen dat internet de laatste tien jaar als de wolf van de drie biggetjes heftig heeft staan blazen. Nu kunnen we langzaamaan kijken welk huisje nog staat. Videotheken, platenwinkels, speelgoedpaleizen, computerzaken, warenhuizen en lampenwinkels. Weg, allemaal weg.

Off the record

En het reisbureau? Dik tien jaar heb ik moeten aanhoren dat het langzaamaan einde oefening zou worden. Vooral ‘off the record’ want naar buiten hoorde je altijd een ander verhaal: ‘van groot belang’, ‘meerwaarde’ en dat soort complimenten. Want geen touroperator die het had nagelaten de deur dicht te gooien als dat een simpele bedrijfsmatige beslissing was geweest.

Advies

Maar zie daar… het verkoopkanaal ‘reisagent’ is te belangrijk gebleken en gebleven, en de laatste jaren is de doemdenkerij langzaam aan het verstommen. Daarvoor mogen de reisverkopers zich op de borst kloppen, en niemand anders.  Of, nou ja, het hielp dat het internet zwaar ging puberen met veel liegen en bedriegen, Google moest vorig jaar 3 miljoen (1) nepbedrijven van Google Maps verwijderen. En reizen? Amerikaanse onderzoek toont aan dat een op de vijf vakantie-boekers online opgelicht zijn, of dat bijna waren. Tachtig procent van de online shoppers maakt zich daar zorgen over. De Amerikaanse consumentenwaakhond The Federal Trade Commission adviseert: ‘First, get recommendations on good travel agencies’.

Provence

We hebben het hier wel over het land van Google en Tripadvisor. Internet heeft gewoonweg niet geleverd wat de op trendy sneakers huppelende discipelen hebben aangekondigd. Internet die aan de hand van mijn surfgedrag weet op exact welke vakantie ik wil? Als dat zo is dan had ik wel een aanbieding binnen voor een zonzekere lesbische Star Wars Planeet met dagelijks topvoetbal en de beste Provence rosé onder een tientje. Nooit ontvangen.

Troover

Wat ook naar de digitale prullenbak kan: ooit bewierookte sites als Tripadvisor en Zoover. Wat heb ik aan het advies van iemand die De Librije heeft bezocht als zijn culinaire kennis op niveautje kruidenboter zit. En andersom. Je hebt er niets tot weinig aan. Het eeuwenoude Seoul heeft 110.006 restaurants en ‘Gusto Taco’ staat op 1? Onzin. En dan pushen zulke sites je ook nog reviews te schrijven in ruil voor badges of prijsjes, vast niet voor keiharde kritiek. Mijn goede vriend Igor, een Bulgaarse importeur van tweedehands Mercedessen noemt deze sites ‘erg onbetrouwbaar’.

Koffie

De menselijke maat komt terug. Net zoals u ons vertrouwt het reisnieuws van de onzinnige pseudo-onderzoeken, hyperlyrische persberichten en natte vinger top 5’s te scheiden… zo gaat de moderne klant weer meer vertrouwen op passend menselijk advies. Expertise, betrouwbaarheid en ontzorging. Dat, en een echt goede kop koffie. De robots leken te winnen maar zoals Schwarzenegger al zei in The Reisagentinator: ‘I’ll be back’. Waarvan akte.

(Visited 264 times, 1 visits today)

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel

Reacties

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.