Column: reisbranche pesten - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Column: reisbranche pesten

Door: | 7 oktober, 2020

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de reisbranche stevig in het verdomhoekje wordt geduwd. De branche is hard gevallen en dat geeft bepaalde partijen nog even snel de kans ook een trap uit de delen. Consumenten- en andere bonden, claimbureaus, ja zelfs Greenpeace ziet de kans schoon om bij de consument ten koste van ‘de boze vervuilende gemene reiswereld’ een wit dan wel groen voetje te halen. Op de allesbehalve feestelijke 101-jarige verjaardag van de airline stapt Greenpeace uitgerekend nu naar de rechter. 

Het is niet kies dat juist nu vele partijen hun kans schoon zien. Begrijp me niet verkeerd, vele sectoren proberen het hoofd heftig watertrappelend boven het water te houden, maar gek genoeg is het bij de reisbranche weer politiek-correct lekker scoren. Claimbureaus die consumenten tegen een erg stevige commissie willen ‘helpen’, hijgmedia die elk akkefietje in den vreemde te groot uitmeten als ongenuanceerd clickbait en iedereen die doet alsof de reisbranche een soort landelijke feestcommissie is en daarbij mede vergeet wat toerisme betekent voor het letterlijk dagelijks brood van vele hardwerkende mensen in soms veel armere landen wereldwijd.  

Het, al aangekondigde, voorbeeld van vandaag is van Greenpeace Nederland dat dus naar de rechter stapt om het kabinet te dwingen de staatssteun aan KLM in te trekken. Op het moment dat de airline – sowieso al niet ruim bij kas – er alles aan doet om het hoofd boven water te houden. Complete trouwe blauwe volksstammen kiezen noodgedwongen voor een vervroegd pensioen of worden nu of straks op straat gezet. Vorig jaar vierden we in Nederland nog trots een prachtig jubileum en nu is het sentiment er een van een ‘verouderd business-model’ en groot vervuiler, het grote KLM-bashen in begonnen…onzin! Even mijn gedachten: ook zonder Covid weet KLM heel goed wat er in de bedrijfsvoering moet veranderen, daar zijn ze al jaren met vallen en opstaan mee bezig, de airline is ecologisch een voortrekker binnen de industrie en zal ook nu de tering naar de nering zetten. Maar ga alsjeblieft niet aan de stoelpoten zagen. Wie denkt dat Nederland zonder KLM kan…die heeft gelijk. Maar houdt er dan wel rekening mee dat we heel erg pas op de plaats gaan maken. Ik gun iedere branche dezelfde steun als KLM maar keuzes moeten gemaakt worden. Maar besef: steunpakketten voor ondernemend Nederland zoals die we nu kennen, hebben we historisch gezien mede te danken aan het wereldwijde netwerk van KLM. Exporterend en bedrijvig Nederland kan niet zonder. We wonen in een van de rijkste landen ter wereld en ik heb zo’n vermoeden dat we dat graag zo willen houden. Iedereen mag KLM best aan de tand voelen, het is een grote jongen, maar er is een tijd en een plaats voor alles. De ecologische vliegevolutie heeft tijd nodig, zadel nu je de kans vrij ziet een airline niet op met een strop rond de nek die je na de crisis kunt aantrekken tot het moment dat het niet meer nodig is.

Niets mis met de meeste intenties van Greenpeace hoor, het goede doel kreeg vorig jaar 22.261.000 euro binnen aan giften. Slechts 16.852.000 euro ging daadwerkelijk naar het maatschappelijk doel, de rest ging naar dure reclamebureaus om andere goede doelen in uw gunst voor te blijven en fikse onkosten aan het ongetwijfeld hippe eco-friendly hoofdkantoor in Amsterdam, waar je ook voor een fractie van die huur in Noordoost Groningen kantoor kunt houden. Als we verontwaardigd willen zijn, kan ik het ook. Begrijp me niet verkeerd, ik maak me erg zorgen over het klimaat, maar laten we in deze crisis wel realistisch en pragmatisch blijven in plaats van populistisch en opportunistisch. En dat geldt voor iedereen die juist nu denkt de reisbranche een pootje te kunnen lichten. 

 

 

 

 

 

Deel dit artikel

Reacties

  1. Peter

    Ja inderdaad Greenpeace. In Groningen zijn ook goede mensen te vinden die het bureau kunnen runnen. Slecht weer een paar miljoen

  2. Maja Kateman-van Opbergen

    En zo is het maar net! Fijn dat je het namens de hele branche uitspreekt!

  3. Marijke Vink

    Helemaal mee eens Tijn!! Super column
    En dat juist vandaag op 7 oktober, op de 101e verjaardag van ons
    mooie KLM