Column: Nieuwe hoop - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Column: Nieuwe hoop

Door: | 10 september, 2020

Voelt u het ook in de lucht hangen? Ik wel. Hoop. We zijn er echt nog lang niet, nog veel vallen en nog vaker opstaan, maar het hangt ergens in de lucht als een nieuwe verliefdheid. En net zoals  de liefde is die niet te verklaren, maar je voelt je verdomd fantastisch. En dat in een week waarin bijna alles fout ging wat er fout kon gaan. Een week die hopelijk morgen een krachtig en hoopgevend einde krijgt. Het is hoop hoor, ik weet het, geen zekerheid, maar ik snak naar positivisme, bijna net zoveel als naar vakantie.

Kijk, ik snap ook wel dat op de avond van 31 december klokslag twaalf het virus natuurlijk niet verdwenen is, dat houdt niet op als 2020 dat wel doet. Maar er zijn toch tekenen aan de wand die we serieus kunnen nemen. Allereerst de remedie, Elsalvadorzepam. Ik zie steeds meer virologen die hoopvol gestemd zijn dat er in de loop van 2021 een pilletje komt. Maar het is natuurlijk altijd moeilijk de opinie van de viroloog op waarde te schatten, ze heten natuurlijk niet voor niets zo. Maar, ze lijken steeds meer synchroon in koor te zingen.

Ook al hebben ze in Oxford en bij AstraZeneca – het paard waar Nederland op wedt – even pauze genomen, een routinekwestie volgens BBC… het komt eraan. En we moeten natuurlijk wel een goed pilletje hebben, daar zijn we het wel over eens. Kijkt u vooral eens ‘I am legend’ op Netflix wat er anders gebeurt. Dat willen we ook niet. Ook de reiswereld wil in de eerste plaats gezondheid, het gaat erom dat we binnen dat streven door logische en redelijke beslissingen er wel voor kunnen zorgen dat we met zijn allen de economie draaiende kunnen houden. Hier en in de rest van de wereld. Het is de grootste industrie ter wereld. Onze banen hangen er vanaf, in andere landen gaat het soms om babyvoeding en schoolgeld.

Testsnelheid

Daarnaast ligt het ook zeker in de lijn der medische verwachting dat we veel sneller kunnen testen. Een kwestie van uren, niet van dagen soms. Dat is al een heel groot verschil waarmee je veel makkelijker een compleet vliegtuig of cruiseschip kunt laten vertrekken. En dan is er nog een zekere versnelde digitale evolutie gaande die een zekere angst zal doen wegnemen. Gezichtsherkenning op de airports, digitaal inchecken bij het hotel waarbij je telefoon je kamersleutel is, buffetslots vastleggen op je resort-app, etc. Het zat er allemaal al aan te komen, maar er wordt duidelijk gas gegeven. Het zal ook een beetje helpen de boel weer op te starten.

Menselijke factor

Maar hoewel het tegenstrijd klinkt, ook de menselijke factor gaat weer meer meespelen. Want angst wegnemen, dat kan niet digitaal. Ik wil niet preken voor eigen parochie, maar het moet toch raar lopen als consumenten niet straks een menselijk vangnet willen. Echt advies, niet een gekochte vijfsterren review. Up to date kennis, niet een verouderdere internetpagina. Maar dat wisten we al. Maar vooral, meer dan ooit, ontzorging, voor het geval er toch wat anders loopt dan gehoopt. In de vorm van een geruststellend woord en daadwerkelijke actie, niet een Da Vinci Code keuzemenu en afwachten in den vreemde. Die gedachte moet je als reisverkoper straks wel een beetje vermarkten want de rapen zijn straks gaar als iedereen zelf weer gaat lopen sleutelen en de Hollandse hijgmedia er weer op duikt als er – surprise surprise – weer eens wat fout gaat. ‘Ja, hoe bedoelt u dat we niet naar huis worden gehaald? Harry had nog een mail gestuurd naar Megaholidayknaller.nl’

Duidelijkheid

Een ander belangrijk argument is waarom ik wat positiever gestemd ben is dat ik een drang naar duidelijkheid bespeur. Die is deze week in stroomversnelling gekomen na het Griekse twisterbeleid waarin verschillende landen met verschillende reisadviezen kwamen. Voor ons, voor jullie, voor de hele reisbranche de druppel. Ik link nogmaals graag door naar de broodnodige petitie en de ludieke actie in Den Haag morgen (klik HIER) maar ik hoop en verwacht dat het kwartje gaat vallen. We weten allemaal dat corona niet alleen een medische of economische kwestie is maar ook een politieke. Dat moet je wel een enorm kevlar bord voor je kop hebben, wil je dat als politicus niet op waarde schatten.

Kilo is een kilo

Maar ik verwacht dat overheden het langzaamaan door krijgen dat de reiscodekleurenkaart niet werkt, zeker als ieder land voor zichzelf de definities gaat bepalen. Een kilo is een kilo, een meter een meter. Toerisme is te groot, te economisch belangrijk om daar niet razendsnel de stofdoek over te halen, zo niet de sloophamer. Het zal ook wel moeten, want een zekere ‘kleurinflatie’ is gaande. Steeds meer mensen lijken zich er minder van aan te trekken, en dat is (zeer) begrijpelijk maar uiteindelijk niet wenselijk. Maar de recente tekenen vanuit de EU en ook het feit dat de Duitse regering eind september met de wereldwijde reiswaarschuwing voor 160 landen buiten de EU stopt – laten we ver zeker niet vergeten – is een voorbeeld dat we heel snel moeten volgen in Nederland. Het woord is nu aan Den Haag. Aanhaken of afvallen. De dood of de gladiolen. Plato o plomo (figuurlijk). Maar een save the date: de volgende Tweedekamer-verkiezingen zijn in ieder geval 17 maart 2021.

Hoop

En tot slot, de vruchtbare grond voor mijn reishoop: ik heb het gewoon eens aan mijn huisarts gevraagd. Goede kerel, recht door zee, die ik zo af en toe spreek als ik weer eens gerust gesteld moet worden. Ook hij verwacht, in deze of gene vorm, een oplossing. ‘Ik heb in ieder geval al voor de zomer 2021 geboekt’ had hij de daad bij het woord al gevoegd. ‘Heb ik dus vertrouwen in, naar Bonaire…of de KLM moet failliet gaan…’ Na al die jaren kon ik hem eens gerust stellen. Dat gaat nooit gebeuren.

Deel dit artikel