Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Column: gouden idee

Door: | 21 februari, 2017

Ik ouwehoer graag mee in de kroeg en dus het duurde niet lang voordat ik  de reisvideo van Patricia Paay in Iguazu voor Yurin Travel had bekeken. Ook ik keek met grote verbazing, maar vond het uiteindelijk ook gewoon none of our business. Maar als BN’er je fetisj laten filmen is nooit een gouden idee in deze digitale wereld. Of, gezien de carrière van de dame, juist wel. Het maakt niet hoe ze over je…afijn.

Afijn, ik was gewapend om in de kroeg even mee te praten en besloot een taxi te bellen. Het regende. Omdat ik geen cash in huis bleek te hebben besloot ik voor het eerst in mijn leven een Uber te bestellen. Dat ging fantastisch totdat ik doorkreeg dat de chauffeur inmiddels in Zaandam reedt terwijl ik toch echt in Amsterdam wilde blijven. Al snel bleek dat Google Maps het adres automatisch had verplaatst naar een identieke straatnaam in de verkeerde stad dus de chauffeur was weinig te verwijten, behalve een gedegen kennis van zijn stad. De rit duurde twee keer langer, en de te hoge ritprijs werd later naar beneden gecorrigeerd maar ook dit was die avond geen wereldidee.

Namaakkaas

Sterker nog, ik vond het het zoveelste voorbeeld van misplaatste digitale arrogantie. Op een handvol uitzonderingen na is er altijd wel wat aan te merken op die apps en mobiele websites. Schiphol laat me 23 keer weten bij welke bagageband ik moet zijn, restaurantreviews op Tripadvisor zijn compleet waardeloos doordat de meeste recensies door mensen uit een land worden geschreven die het liefste hun eten drievoudig stapelen, omwikkelen met twee ons bacon en zes ons namaakkaas uit een tube en als er ergens nog plaats is om een stuk worst in te vouwen, dat zeker niet nalaten. Booking.com laat me tegenwoordig hotels zien die al volgeboekt zijn! Waarom? De NS app heeft zijn waarde mits de treinen zouden doen wat de app zegt, zeker als het sneeuwt of er meer dan zes bladeren op het spoor vallen in de herfst. Waarom kan ik mijn stoel niet kiezen bij de KLM app als de vlucht wordt uitgevoerd door partner Air France.

‘Nou ja, dit had moeten werken…’

En zo zijn er nog honderden voorbeelden. We zijn er nog lang niet. Laat ik het zo zeggen. Zolang er elke presentatie wel iemand loopt te klooien met zijn laptop met powerpoint is er hoop voor menselijke waarneming, inzet en hulp. Ik heb mannen en vrouwen van IT-miljardenbedrijven een dure presentatie geluidloos zien doen of op een half scherm. ‘Eh, ja,. eh, sorry…’, ‘Wie heeft er een kabeltje?’ ‘Nou ja, dit had moeten werken…’

Proefballon

Maar als je andere ideeën neerhaalt – hoe terecht soms ook – moet ook zelf met wat komen. Laat ik eens een megalomaan proefballonnetje oplaten. Ik kan me er nog steeds over kwaad maken dat de cruiseterminal in Amsterdam naar buiten de stad moet. Domme wethouder, slecht idee en wat moeten we met de PTA cruiseterminal, dat mooie maar dure gebouw aan ‘t IJ? Of, of, of…wat nou als we dat eens een tweede terminal maken voor vliegverkeer vanaf Lelystad? Inchecken en in afgesloten snelle boten – zie Venetië, zie de snelboot naar IJmuiden – direct over het IJsselmeer en via de Larservaart naar de terminal in Lelystad? Het water ligt er nu al, op loopafstand! Zo wordt het slechte en dure OV naar Lelystad airport deels opgelost, kun je er alle lowcosters kwijt (buitenlanders komen toch alleen voor Amsterdam) en kun je nog een en ander nog een beetje fair verdelen onder de vakantievliegers. Sterker nog, de PTA ligt zo’n beetje aan het spoor en een paar miljard verder en je kunt het zelfs verbinden met Schiphol…waanidee, gouden idee, ik weet het niet, maar anno 2026 verzorg ik graag de opening, als Patricia Paay haar hit mag zingen. Want die heeft ze genoeg…

(Visited 461 times, 1 visits today)

Comments

comments

Deel dit artikel