Column: Fransavia - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Column: Fransavia

Door: | 12 april, 2019

Wat is dat toch? Als je ergens met een kapotte auto vast komt te staan en het duurt allemaal wat langer, hoor je niemand maar als er ergens een vliegtuig wat issues heeft, dan is het paniek in het kippenhok.

Het is gelukkig al weer bijna overgewaaid maar ik moet toch nog wat kwijt over het ‘Dubai-debacle’ van onze groene airline, en ‘de slechte omstandigheden op de luchthaven van het oliestaatje’, zoals de Telegraaf het omschreef. Dat is mijn favoriet. Daar zitten in één zinnetje zoveel fouten dat het bijna knap is: de luchthaven is immens en modern. Mooier is nog het ‘oliestaatje’. Allereerst is Dubai geen staat, maar een stad, of anders een emiraat. Olie hebben ze nauwelijks meer, dat is nog maar vijf procent van het inkomen. Sterker nog: dat is de hele gedachte achter de megagroei van Dubai. En ‘staatje’? Het heeft dik twee miljoen inwoners, drie keer Amsterdam. Maar het is ook moeilijk.

Geur van vakantie

Nee hoor, Transavia heeft onlangs onder onfortuinlijke omstandigheden misschien wat foutjes gemaakt, dat ruiterlijk erkend en hersteld, maar verder bij veel domme pech het verder keurig opgelost. Een beetje meer trots en respect mag wel. Want we moeten de airline koesteren…Transavia kent al sinds mijn jongste jeugd de geur van vakantie, zoals de Fransen daarvoor Orangina hebben.

Parijs

Speaking of which…daar zit pas het echte zorgenpunt. AF-KLM Groeps-CEO Ben Smith heeft laatst in een interview geroepen dat er boven Transavia Nederland en Transavia Frankrijk één topman/vrouw moet komen die ook mee mag praten in een nog hoger comité. Het is wat lastig kort uitleggen hoe dat allemaal werkt in Parijs maar de groep heeft echt heel veel comités, raden en andere bestuursclubjes. Op zijn Frans uiteraard. Dus toen Smith laatst een order cancelde van een handvol A380’s was dat vooral om de astronomische lunchrekeningen te kunnen betalen. Een goede Bourgogne is nu eenmaal niet goedkoop.

Diplomatiek

De wens zou op zich nog logisch zijn, ware het niet dat het past binnen een groter geheel aan een stevig ‘diplomatiek’ gevecht achter de schermen, waarin het goedlopende KLM en ook Transavia moeten waken voor bestuur op afstand vanuit een bedrijf met een te dure huishouding. Dan gaan ze vast geen Nederlander kiezen voor die taak.

Ajax-PSG

Stel je het zo voor, wat krom maar net passend: AF is Paris Saint Germain, KLM is Ajax en Transavia is AZ. In Parijs, met het grote achterland, moet de Champions League worden gewonnen. Dat lukt maar niet, alle mega-salarissen ten spijt. Bij het minder rijke Ajax zijn ze wel winstgevend en loopt talent rond. En het goed presterende AZ zit in het stadium eronder met een duidelijke regionale meerwaarde. En dat komt omdat iedereen zijn eigen toko runt. Stel je nu voor dat PSG tegen Bayern moet en Ajax tegen Liverpool. Ze knijpen ‘m in Parijs en bellen naar Amsterdam of ze De Ligt, Tadic, Frenkie de Jong en Onana meteen even op de volgende vlucht willen zetten. De grootste talenten van AZ moeten ook mee, want die kunnen dan bij FC Paris in de stal om te rijpen. Maar voor de rest is iedereen onafhankelijk! Ja, dan wordt het lastig voor het Nederlandse voetbal in zijn geheel.

Aviyoyo

Begrijp me niet verkeerd ik houd erg van Frankrijk, idealiter spendeer ik mijn nadagen er als amateur-alcoholist aan de Mediterrane zee. Maar dan wil ik er direct heen kunnen vliegen met Transavia. Ze verzinnen maar wat nieuws, iets met een malle naam zoals eerder Joon en Hop. FlyOui, Knartzzz of Aviyoyo. Maar van Transavia blijf je af…

 

(Visited 1.007 times, 1 visits today)

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel