Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Next
event
in

96

days
Scroll naar boven

Top

Column: doorzetten Su!

Door: | 31 maart, 2017

Ik zal maar eerlijk bekennen dat ik niet heel veel van Suriname wist. Weliswaar had ik een niet al te sexy ANWB boekje gekocht over de bestemming – veel meer is er niet in de schappen – en wat online gekeken maar echt veel wijzer werd ik niet. De meeste plaatsnamen zeiden me ook niet veel, laat staan de aangestipte hoogtepunten. Suriname, nou ja, dat was voor mij eerder de Bijlmer, twintig minuten met metro 54 als je naar Ajax gaat.

Ik vermoed dat ik niet de enige ben die is blijven hangen in onwetendheid. Dat is op zijn zachtst gezegd vreemd. We hebben een diepe band met het land dat we sinds de zeventiende eeuw een tijdje stevig leeggeplunderd  hebben. Dat een reputatie had als meest onbarmhartige plek voor slaven. Jawel, als je een slaaf in pakweg het Jamaica van 1700 in het gareel wilde houden, moest je dreigen met een overplaatsing naar Suriname, het wreedste onder het al zo wrede. Het is lang geleden en je kunt er zelf niets aan doen, maar toch schaam je je kapot. Dat geldt eigenlijk ook voor ons onderwijs, want het onderwerp is in ieder geval in mijn kindertijd schromelijk onderbelicht geweest.  Maar ja, de geschiedenisboeken worden geschreven door de overwinnaars, dat weet iedereen.

Hoe duur was de suiker

Dus met dat gebrek aan kennis stapte ik aan boord van de A340 van SLM, een airline waar soms wat lacherig over wordt gedaan, maar ik vond het prima, het eten vrij goed en de crew vriendelijk. Alleen geen schermpjes maar het gaf mij de gelegenheid via de iphone het de op Netflix gedownloade boekverfilming ‘Hoe duur was de suiker’ te bekijken. Langzaam begon de bestemming vorm te krijgen.

Gouden kans

In een week tijd viel ik daarna van de ene verbazing in de andere en dat staat uitgebreid beschreven in het verslag dat vandaag in TravMagazine staat. Suriname bleek gewoon keihard bucketlist-materiaal. Voor mij, en voor iedereen die aan mij vraagt wat er in zo’n top 5 bucketlist moet staan. Zeker als je de jungle meepakt, wat ik iedereen aanbeveel. Toch is de toeristische toekomst van de bestemming nog geen zekerheidje. TUI investeert in de bestemming en heeft laten weten dat voor de lange termijn te doen. Op een uur rijden van de hoofdstad gaat TUI het Overbridge resort ombouwen tot een eigen Time to Smile.  Dat duurt nog even maar het is een mooie eerste stap. De wekelijkse dreamliner van de aankomende zomer is in Suriname met een grote glimlach ontvangen. Maar van cruciaal belang is ook dat de Surinaamse overheid en private sector zich juist nu vol en echt gaan inzetten voor het land. De veelzijdigheid is gigantisch en geen naar zon en avontuur snakkende Bakra in ons koude kikkerland die het echt weet. Ik beweer: met de juiste PR & Marketing kan het land het toerisme vertienvoudigen. Wie durft, wie doet mee, wie zet door?

(Visited 330 times, 1 visits today)

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel