Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Column: De reisagent 2005-2017

Door: | 22 juli, 2017

Waar gaat het heen met de reisagent? En hoe lang heeft het reisbureau nog? Ik deed mijn sigaret uit en verliet het restaurant, op weg naar de videotheek.

En zo begon het ongeveer toen ik dik twaalf jaar geleden bij dit fraaie magazine begon. Laatst vierde ik een mini-feestje voor mezelf om tevreden te concluderen dat wij als blad nog gewoon uitkomen op papier, naast alle andere online uitingen uiteraard, maar toch. Want zo was het anno 2005. Het was niet de vraag of het reisbureau zou verdwijnen, maar wanneer, zo leek het wel. En de reisagent, ach, dan kon een beetje Windows 386, megamonitor, met 24k4 inbelmodem toch veel beter. Koning Internet kwam eraan met zijn digitale leger, en zo verzekerden velen ons, het einde was nabij. Ik schilderde mijn gezicht blauw, ging op mijn noeste paard zitten en riep samen met veel branchegenoten: dat zullen we nog wel eens zien!

Dromend

We hoeven niet te ontkennen dat er heel veel is veranderd in anno 2017. Ja, er zijn klappen gevallen en de digitale revolutie heeft plaats gehad, althans de eerste. Ik hoop dat ik voor mijn 65ste nog een drone koop die me in twee uur naar een leuk Parijs cafeetje vliegt, alweer ik een fles goede wijn leegdrink met een gezellig kaasplateautje om op autopilot dromend terug te dronen.

Dit voorbeeld van wijn in Parijs is met opzet gekozen. Wijn kun je niet vervangen door iets wat je digitaal namaakt. Je kunt wijn niet streamen via winify. En zo is het, ondanks alle stormen met nulletjes en eentjes, ook met het reisbureau en de reisagent. Er zal altijd plek blijven voor advies. Of reishulp bij een druk leven. Of 30 procent meer uit je vakantiehalen voor een procent meer. Of een levend aanspreekpunt in geval van. En dat mag best wel eens wat meer benadrukt worden!

Sydney 1 of 2?

Neem het aloude vliegticket, dat kan iedereen toch zelf boeken? Althans, dat hoor ik altijd. Nee dus. Laatst sprak ik iemand van een airline op routes naar Azië. Dagelijks bellen er dus tientallen mensen die online er een zooitje van hebben gemaakt. Huh, maar naar Bali is toch maar 12 uur of zo? Wij zijn ruim 30 uur onderweg. En het was 7 euro goedkoper…’ ‘Moet je betalen voor een koffer, dat wist ik helemaal niet’ ‘Oh, ik dacht mijn roepnaam op het ticket…’ Of de klassieker: ‘Huh, is er in Canada ook een Sydney?’ Er gaat van alles fout, ook op de simpelste sites, en je kunt je afvragen of je niet wat goedkoper uit bent zonder helpdesk en wat commissie naar mensen met verstand van zaken die het in een keer goed en naar wens van de klant doen. Om over complexere reizen nog maar te zwijgen.

En dat er een generatie aankomt die met internet is opgegroeid maakt helemaal niets uit. Wacht maar tot die zelf drukke kinderen en een veeleisende baan hebben, dan zullen we wel zien of die lieverds nog veel tijd hebben om te instasnappen….die gaan gewoon naar het reisbureau en zeggen: ‘Help me, maakt niet uit waar, maar zon, 24 uurs kidsclub en een bar…!’

Op naar een mooie toekomst!

(Visited 519 times, 1 visits today)

Comments

comments

Deel dit artikel