Column: CO2-caïne - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Column: CO2-caïne

Door: | 19 juli, 2019

In een ver verleden worstelde ik over wat ik als twintiger – zoals het twintigers betaamt – met mijn leven moest doen. Rechten zou ‘m niet worden. Ik verveelde me, niet gek aangezien er geen internet was, laat staan iPhones. Dat was toen zware science fiction. Gelukkig mocht je roken in de trein, kroegen en eetcafés. Als een schoorsteen. Dat compenseerde het weer.

Nu we het daar toch over hebben. De NOS afgelopen weekend: ‘De uitstoot van alle Nederlandse luchtvaartmaatschappijen met passagiersvluchten is de afgelopen vijf jaar flink gestegen. Dat blijkt uit cijfers die de NOS heeft opgevraagd bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa). TUI Airlines Nederland staat stevig bovenaan met een stijging van 74 procent, gevolgd door Corendon (70 procent), Transavia (33 procent) en KLM (18 procent). De luchtvaart is hiermee een buitenbeentje. Vrijwel alle sectoren laten een daling zien van de CO2-uitstoot.’

Kaaiman eilanden

Ik liep naar de V&D en at ondertussen een zakje Smiths Chips. Journalistiek, of witwasser van de onderwereld, dat leek me ook wel wat. Kijk, je kunt als schrijver lekker spelen met letters maar in de meeste gevallen betaalt het niet best. Waarom niet toveren met cijfers? Je kunt zeggen wat je wil, maar wie de miljarden-opbrengsten van een gemiddeld Mexicaans drugskartel weet wit te wassen is een creatieve geest. Een steenrijke geest, met een villa op de Kaaiman Eilanden.

Goed argument

Ik lees verder bij de NOS. Aha, ik zie: ‘In absolute cijfers’. Een zeer belangrijk detail. En kijk: ‘Het gaat hier om de uitstoot van vluchten binnen Europa’. Ook onhandig, want geloof het of niet, we kunnen al heel wat jaar ook buiten Europa vliegen. En zie: ‘De luchtvaart heeft nu nog maar een klein aandeel in de landelijke uitstoot.’ TUI reageert met een goed argument: ‘Dit zegt niets over de uitstoot per passagier per kilometer’, die volgens TUI in het laatste decennium juist 21 procent bij hen is afgenomen.

Debat

Nu is een vliegticket met CO2-uitstoot geen wit te wassen cocaïne. Het is als luchtvaartmaatschappij niet verboden te groeien. Moet een airline omdat deze Nederlands is dan maar de slots laten aan een buitenlandse maatschappij? Wat is precies de strekking hier? Het neemt niet weg dat het ecologisch debat belangrijk is, maar laten we geen olie op het vuur gooien door met rommelende cijfers te gaan strooien en naar specifieke airlines te wijzen. Als deze zijn gegroeid, welke zijn dan gedaald? Er zijn ook maatschappijen die minder zijn gaan vliegen of gestopt. Want dan kan in het artikel mee dat Martinair, Malev en Canada 3000 de laatste jaren geweldig bezig zijn geweest! Nul uitstoot!

Juiste discussie

Ik bagatelliseer het probleem niet want maak de borst maar nat. Het is allang berekend dat de komende twintig jaar het aantal vluchten wereldwijd ongeveer gaat verdubbelen, met name in de andere continenten. We hebben dus niet veel tijd dus laten we wel de juiste discussie voeren, met cijfers die je met elkaar kunt vergelijken. Dan komen we ergens. Oh ja, en wie het wil weten wat ik koos als carrière. Laat ik het zo zeggen: journalistiek is een leuke hobby, maar we zijn hier op de zonnige Kaaimaneilanden heel milieubewust bezig, we gebruiken vooral kleine vliegtuigen.

(Visited 173 times, 1 visits today)

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel