Column: Braking News - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Column: Braking News

Door: | 6 april, 2018

Volgens ingewijden gaat het niet zo goed met De Telegraaf. Willekeurig verzonnen bronnen laten aan ons medium weten dat de voormalige miljoenenkrant, die al jaren in een vrije val is beland, het ook allemaal niet meer weet om lezers te trekken. Neem Francien de Wildt die overstuur aan ons liet weten: ‘ze maken me bewust bang, ik overweeg echt tot een miljardenclaim over te gaan. Het gaat niet meer om de feiten, ze roepen maar wat om kranten te verkopen of wat clickbait op het web te gooien. Ze zijn duidelijk ten einde raad. Het is een beetje de Ali Express van de media aan het worden. Ze beloven kwaliteit maar aan het einde van de dag heb je een wanproduct in huis’ aldus Francien die met haar zus Jeannet haar droomvakantie in duigen zag vallen.

En nu weer serieus. Op vrijdag 16 maart kreeg ik op mijn telefoon om een minuut over zeven in de ochtend een pushbericht binnen van De Telegraaf. Normaal weet je dan: er is iets dermate belangrijks aan de hand dat je van deze manier van berichtgeving gebruik maakt: een Turkse coup, een aanslag, een nieuwe liefde voor Gordon. Laten we zeggen: oprecht nieuwswaardig in het genre, reden genoeg mensen apart lastig te vallen per push. Ik las: ‘TUI laat Dreamliner aan de grond staan; luchtvaartinspectie onderzoekt mogelijke fabricagefout’.  Ik klikte verder in de verwachting dat er onherstelbaar iets mis was met het toestel.

Vliegende ramp?

Niets bleek (gelukkig) minder waar. Wat volgde was een zo goed als alledaags verslag van een toestel dat even een dagje aan de grond wordt gehouden voor een kwaaltje. Vervelend voor de passagiers die dag, maar geen hard nieuws. De luchtvaartindustrie hanteert ongeloof strenge veiligheidsmaatregelen en van Schiphol stijgt echt geen vliegtuig op dat hier niet aan voldoet. Ook bij TUI. Ik las verder en het ‘breaking news’ werd meer en meer ‘braking news’. Lees mee: ‘De hightech, zuinige Boeing 787, grotendeels van licht kunststof gemaakt, is al sinds de lancering in 2012 onderwerp van discussies over veiligheid. Begin 2013 werd de vloot aan de grond gehouden door brandende accu’s. Ook de motoren en tanks gaven later reden tot zorg. „Kinderziekten bij een nieuw vliegtuigtype”, zei Boeing toen.’

S(N)ARS

Hatsikidee zeg! Een hypermodern toestel dat de gewone strenge paden heeft doorlopen wordt even neergezet als een roestende Antonov die met smeergeld de juiste licenties heeft behaald.’ En deze dan: ‘Boeing moet mogelijk een hele serie Dreamliners aan de grond houden, omdat er een fabricagefout in de brandstoftank van deze populaire Boeing 787 zou zijn ontdekt.’ Mogelijk ja, net zoals De Telegraaf-medewerkers ‘mogelijk’ collectief met SARS besmet zijn omdat er eentje ziek naar huis is gegaan met koorts. Nog een paar:  ‘Zo’n ernstig gebrek kan tijdens de vlucht fataal uitpakken‘…Toe maar! Maar even later in het bericht: ‘Inmiddels is het toestel gerepareerd en weer in gebruik door TUI.’

Pesten van de reis- en airlinebranche

Of: ‘’Geen commentaar’ om miljardenclaims te voorkomen, vrezen zevenhonderd gedupeerde passagiers.’ Ja echt, vrezen alle zevenhonderd gedupeerde passagiers dat? En nog even wat aandikken: ‘Veel toeristen zijn doodsbang om in de Boeing 787 Dreamliner te vliegen….Reisorganisaties worden platgebeld.’ Dat laatste geloof ik, als je met dergelijke overtrokken berichtgeving de passagiers moedwillig het vliegtuig uit pest. Logisch dat je dan gaan twijfelen. De krant spint al langer garen bij het pesten van de reisbranche, van zogenoemde Al Qaida dreigingen aan de Costa’s tot opgeblazen vertragingsonzin (‘Marije Nanninga kan erover meepraten. Zij zat met lotgenoten ruim twee uur in een Transavia-vliegtuig opgesloten op de luchthaven van Lissabon…’.) Opgesloten? Lotgenoten? Mijn God, wat zou Nelson Mandela hier van gedacht hebben? ‘Tsja, die heeft het pas zwaar daar aan boord, dan is mijn verhaal helemaal niet zo bijzonder’… En ook in het 787-verhaal weet de Telegraaf ook wel dat er niet zo gek veel aan de hand is. Dat kunt u, beste reisbranche, heel goed testen. Als u de krant weer eens uitnodigt voor een mooie verre persreis, ga dan per Dreamliner, de zogenaamde ‘pech-Boeing’. Nemen ze hun eigen berichtgeving serieus en blijven ze thuis… of stappen ze in?

 

 

 

(Visited 822 times, 1 visits today)

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel